Utbyggingen av Lakseveien går så det suser

Det borres, sprenges og bygges vei for harde livet

Publisert: 23. oktober 2018 9:29. Sist oppdatert: 23. oktober 2018 21:14

Del på sosiale medier:

  • 102
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Lørdag åpnet 1,8 km med ny vie utenom Krokstadøra. Nå jobbes det på spreng for å få ferdig resten av veien utenfor Krokstadøra ferdig, kanskje klarer de å åpne før jul.
- Det som det står på nå er å få ferdig tunnelportalene på begge sider av den nye Ålitunnelen forteller Jostein Karlsen i Statens Vegvesen.

Annonser

Mye er ferdig

Det er mye av den nye veistrekningen som er ferdig allerede, forteller Jostein Karlsen. I løpet av høstukene har har Bergselvbrua blitt ferdig støpt og Ålitunnelen er bygd. Det som gjenstår der er å få ferdig tunnelportalene på begge sider, det er dette det kan stå i om de blir klare for å sette trafikk på den siste delen av veistrekket før jul i følge byggeleder Karlsen.

– Selve veien er grei, den har vi kontroll på og store deler av den har fått slitelaget med asfalt lagt allerede. Når hele strekket står klart vil vi legge et toppdekke oppå det igjen, slik at den framstår i den standen det kreves for å sette på trafikken. Vi har fortsatt tro på at vi skal få til dette før jul, men kan ikke love noe, da vi også er litt væravhengige, sier Karlsen til Hitra24.

Se bilder fra lakseveien og bygginga av Åstfjordbrua her

Saken fortsetter under bildeserien

Foto: Statens Vegvesen
Foto: Statens Vegvesen

Jobber fra begge sider av Slørdalstunnelen

Etter at Mjønestunnelen fikk gjennomslag tidligere i høst har tunnelriggen som var her blitt flyttet over til Slørdalstunnelen, slik at det borres fra begge sider av den planlagte 2650 meter lange tunnelen.

– Her har vi kommet inn omtrent 500 meter fra Mjønessiden, forteller Karlsen, mens det fra det nylig påbegynte innslaget i fjellsiden overfor vannet Tjørna er kommet over 100 meter inn i fjellsiden allerede, sier Karlsen.

Tunnelen er planlagt med gjennomslag sommeren 2019, for deretter å starte med ferdigstillelse innvendig. Uansett blir ingen deler av disse veistrekkene fra innslaget på den nye Mjønestunnelen, som skal gå direkte inn på Åstfjordbrua og deretter inn i Slørdalstunnelen kalr for å åpnes i 2020. Her er det bygginga av Åstfjordtunnelen som er den største arbeidsoppgaven i dette delprosjektet.

Fått unna et marginalprosjekt – Melvatnet

Som alle har lagt merke til når vi kjører på vei til Orkanger har det også blitt sprengt ut store steinmasser fra bergveggen ved Melvatnet. Dette er opprinnelig et såkalt «marginalprosjekt» som man skulle vurdere om man fant midler til når alt det andre stod ferdig. Nå har man hentet ut store steinmengder for å dekke masseunderskudd på andre deler av veien som har vært under bygging og dermed fått en «gratis» veilengde forbi Melvatnet.

– Det har vært mye anleggsarbeid og dårlig vei forbi der ei lang stund nå, beklager JosteinKarlsen i Statens Vegvesen, men når vi nå har klart å få bort alle disse steinmassene, har vi fått en «vinn-vinn-situasjon» der veiutbygger har fått tak i nødvendig stein, og bilistene får en klargjort vei, som kanskje ikke ville blitt ordnet før på lenge, forteller byggelederen for den nye Lakseveien Jostein Karlsen.

Annonser

Les også