Kenyaneren Julius Charo Shutu spilte trommesoloer så taket nesten løftet seg i samfunnssalen. Dirigent Helge Førde fra velkjente Brazz Brothers, tok trauste hitterværinger med på en musikalsk reise med sine gripende beretninger og musikalske oppfinnsomhet da Strand seniorbrass leverte en fengende konsert du neppe vil få høre og se igjen, søndag kveld.

En festkveld med musikk og utrolige historier

– Dette må være første gang et brassband spiller en hel konsert med afrikansk musikk

Publisert: 15. oktober 2018 22:07. Sist oppdatert: 15. oktober 2018 22:10

Del på sosiale medier:

  • 92
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Med rytmiske trommesoloer fra Kenyaneren Julius Charo Shutu sentralt plassert blant sindige korpsmedlemmer fra Strand, inspirerte dirigent Helge Førde oss alle inn i afrikanske rytmer med hele sin kropp. Her var det blåsere, trommeslagere og afrikanske horn som tok en fullsatt sal med på en musikalsk reise vi aldri har opplevd tidligere.
- Dette må være første gangen et brassband spiller en konsert med bare afrikansk musikk, sa en overveldet gjestedirigent ut i konserten. Her var det rytmer, sang og et imponert publikum som var helt med fra start til slutt.

Annonser

En beretning fra et annet kontinent

Strand Seniorbrass stiftet bekjentskap med sulværingen Helge Førde, i fjor høst og siden januar i år tok han med ideen opp til Hitra for å ta medlemmene i seniorbrassen med på en ukjent reise, til et ukjent kontinent og med oppdrag om å legge fra seg notene og improvisere.

Helge Førde fortalte fra et utall av sine turer til Afrika der de han og medlemmene i Brazz Brothers spilte seg gjennom det afrikanske landskapet. Her hadde de et utall av opplevelser som ble levende fortalt til et publikum som kunne se for seg de mange utrolige hendelsene.

Se glimt fra søndagens forestilling her.

 

Sammen med seniorbrassen har Helge Førde spesialarrangert mye av musikken slik at den var tilrettelagt for et stort brassband, og medlemmene hadde kun notene som en rettesnor under konserten som trollbandt publikum fra start til slutt. Her satt godt voksne damer og menn og svingte beskjedent på stolene, da de fengende rytmene hadde grepet tak i hver enkelt av den engasjerte forsamlingen.

Da Strandbrassen spilte den velkjente musikken «Malaika» av Miriam Makeba svingte det skikkelig i salen, og musikerne sang med på swahili på en versjon som virkelig ga honnør tilbake til «Mor Afrika».

– Er de ikke flinke, spurte en imponert dirigent flere ganger det velvillige publikumet som ga velfortjent applaus tilbake.

Slik tok de med oss på nye krumspring i musikkens verden der Helge Førde dirigerte musikerne med føleleser og små tegn på når de skulle slippe seg løs fra notene. Her vekslet de mellom høye klare toner, til følsom og hviskende hornmusikk før de overraskende ropte ut sine afrikanske sangrop. Musikerne svingte med og det gjorde publikum også.

Mektige trommesoloer

Sammen med musikerne fra Strand var kenyaneren Julius Charo Shutu invitert som et naturlig midtpunkt med sin afrikanske tromme. Med bare hendene og tromma skapte han rytmer sammen med de øvrige i trommegruppa. Her fikk de prøvd seg og veksla mellom om å utfordre hverandre, i tillegg var det innlagt lydbilder tatt med fra Afrika, der fuglesang og elefantbrøl skapte den rette stemningen rundt leirbålet.

Fikk prøve seg på antilopehorn

Da salen var skikkelig satt i stemning dro Helge Førde fram en stor koffert, før han fortalte beretningen om da de skulle gjennom tollen med den.

– Det var ikke så enkelt å forklare hva vi skulle bruke dette til sa han, da han løftet opp et stort vridd horn, et antilopehorn og ropte opp intetanende musikere som skulle prøve dette for første gang. Dette er antilopehorn, brukt gjennom flere tusen år som de første blåseinstrumentene fra Afrika fortalte han en lattermild forsamling, samtidig som han ba musikerne om ikke å puste inn for mye, det lukta nemlig stramt fra kofferten.

Dansende musikere

På tampen av forestillingen hadde de rundt tredve musikerne i brassen kastet de fleste hemninger overbord og lot seg lett overtale til å stille seg opp foran de fremste benkeradene og prøve seg på afrikansk løssluppen dans. Rytmer var det, om enn ikke så samstemt rytmisk, men utrolig artig for alle. Her var det glede og stemning ut i hver eneste kroppsdel.

Og helt til slutt spilte musikerne fletta av både ung og gammel i salen da de spilte og sang med i gledesrus med «Homecoming song»  som ble skrevet til frigjøringen av Sør-Afrika. Her spilte korpset på alle «strenger» og sang med i fengende toner før bandt det hele sammen med en afrikanske hymne.

– Takk for at du inviterte oss med på turen

Roger Lund som til vanlig er å finne foran musikerne som brassens faste dirigent, spratt opp fra sin musikerplass da trampeklappen etter endt forestilling var på det meste. Han ville på vegne av alle musikerne takke både gjestedirigent Helge Førde og trommeslager Julius.

– Tusen takk for at du tok oss med på denne musikalske reisen Helge. Da du sa vi skulle kaste notene ble vi mildt sagt litt skeptisk, og da du i tillegg begynte å fortelle dine røveraktige reisebeskrivelser fra Afrika mens vi skulle bli kjent med ny musikk, skjønte vi ærlig talt ingenting. Men etter hvert forstod vi hva du ville, du ville sette oss i rett stemning slik at vi skulle bli kjent med afrikansk kultur og få det inn under huden, fortalte brassens faste dirigent Roger Lund.  Takk for jobben du har gjort og i kveld tror jeg jammen du satte alle i salen i den samme stemninga sa han til stor jubel fra publikum.

Roger måtte også gi en ekstra takk til gjesteartisten Julius Shutu, som spilte fletta av av de fleste med sitt imponerende trommeartisteri. Han har tidligere turnert i store deler av verden med ensemblene The National Tumbao of Kenya og The Giriama Dance Troupe, samt en rekke festivaler og turneer i Norge med blant annet The Brazz Brothers.

– Julius, du har det i fingrene sa Roger Lund. Sist så synes jeg du hadde blemmer i fingrene, men det har gått bra i dag, og Julius viste fram hendene foran publikum.

Tidligere har Julius Shutu vært på Hitra og opptrådt på Bussekaillfestivalen, og kenyaneren som kommer fra kysten av Kenya følte seg «hjemme» da han kom til Hitra på torsdag før konserten, og publikum ga han en skikkelig applaus som takk for en rytmisk opplevelse denne søndagen.

– Nå som publikum er i så god stemning, tar vi en siste låt der alle får reise seg og slippe seg løs, for her skal det danses avsluttet gjestedirigenten Helge Førde med, like improvisert som da han kom og sa musikerne skulle kaste notene.

 

Annonser

Les også