Midlene for legging i tunnelen kommer fra innsparte prosjekt andre steder i Trøndelag.

Sparte penger en annen plass sørger for asfalt

Fant noen ekstra midler til asfalt i Frøyatunnelen

Publisert: 3. november 2018 14:40. Sist oppdatert: 3. november 2018 15:44

Del på sosiale medier:

  • 46
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Byggeleder Even Stølan og Jan Ivar Rødal i Vegvesenet har fått klarsignal for å legge asfalt i deler av Frøyatunnelen nå på senhøsten. Men midlene tas ikke fra de øvrige asfaltmidlene i øyregionen.
- Vi fikk ikke oversikten før etter endt asfaltsesong og da har vi 2 millioner til gode som rekker til 1,5 km i tunnelen sier overingeniør Jan Ivar Rødal til Hitra 24.

Annonser

Ekstra midler fra et annet anlegg

Byggeleder Even Stølan har ansvaret for asfaltlegging i hele regionen, og han har nylig vært på en ny befaring på Hitra og Frøya for å se om de kan få gjort noe mer i hlst og hva som skal prioriteres først i neste år.

– Vi er klar over at dekket i begge tunnelene i øyregionen, både Hitratunnelen og Frøyatunnelen begynner å få dårlig dekke med dype spor. I tunneler er dette ekstra kritisk. Vi har jobbet med å finne midler til overs fra ande prosjekter som gjør at vi kan starte med noe av dette allerede nå i høst, sier Stølan til Hitra24.

Byggelederen er klar over at begge tunnelene krever bedre dekke og håper at de gjennom bevilgninger skal få tatt resten i begge tunnelene til neste år.

– Skal vi få gjort dette grundig er det nødvendig at vi har fresemaskin som freser bort det verste av det gamle dekket før vi legger nytt toppdekke, forklarer Stølan. I og med at vi er på tampen av sesongen har vi en oversikt over hvordan de andre prosjektene har gått, og denne gangen har vi midler til overs fra et annet prosjekt i Region Midt som sørger for at vi kan bruke dette på asfaltlegging i Frøyatunnelen.

Jan Ivar Rødal i Statens Vegvesen bekrefter dette når vi snakker med han omkring manglende asfaltering på veien fra Volden til Straum. Her må de ha mer omfattende utbedringer og planlegger å få tatt det tidlig i neste år forteller han.

– Men de midlene vi nå har skaffet fram fra andre prosjekt starter vi med omtrent 1,5 kilometer nedover i tunnelen fra Frøyasiden. Det er der den er verst. Så må vi nok komme tilbake til resten i neste år. Vi starter med Frøyatunnelen straks vi har fresemaskin klar forteller Rødal, som er fullt klar over at det er et stort behov for asfaltlegging.

 

Annonser

Les også