Etter å ha fått et lite hull på den siste fjellbiten, gikk siste skuddsalve onsdag formiddag slik at det bokstavelig talt ble lys i andre enden av tunnelen. Foto: Aslak Sira/Statens Vegvesen

Milepæl med gjennomslag i Mjønestunnelen onsdag

Kommet seg gjennom 770 meter med fjell

Publisert: 12. september 2018 12:44. Sist oppdatert: 12. september 2018 18:49

Del på sosiale medier:

  • 175
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Onsdag formiddag kunne hullet i Mjønestunnelen komme fram etter at masse fra den siste salva ble gravd vekk.
- Entreprenøren fikk gjennomslag fem dager før planlagt tid, sier byggeleder Hlynur Gudmundsson i Statens Vegvesen til Hitra24. Alt har gått smertefritt og i dag skal vi nok feire med litt kake og kaffe, før vi tar fatt på en omfattende ferdigstillelse av hele tunnelen sier Gudmundsson.

Annonser

Holdt på siden mars – gjennomslag fem dager før beregnet

Selve borearbeidet på den 770 meter lange Mjønestunnelen startet opp i midten av mars, og like før feriestart kunne byggeleder Gudmundsson fortelle til lokalavisa Hitra24 at de var over halvveis med hele 442 meter. Framdriften var etter planen var tilbakemeldingen. I dag kom gjennomslaget.

Foto: Aslak Sira/Statens Vegvesen

– Vi hadde et lite hull tirsdag kveld og gjorde klar for den siste sprenginga i dag tidlig. Den gikk kjempegreit og nå har vi fått hull i begge ender av tunnelen sier en fornøyd byggeleder.

Arbeidet har gått helt uten uhell, og entreprenøren har holdt planlagt framdrift hele tiden i følge Vegvesenet. Den fastsatte datoen for gjennomslag var satt til 17. september, men de klarte det altså fem dager før.

Foto: Aslak Sira/Statens Vegvesen

 

Flytter boreriggen til Slørdalstunnelen

Nå som gjennomslaget har kommet i Mjønestunnelen  vil boreriggen flyttes over til arbeidet på den gjenstående Slørdalstunnelen hvor denne riggen vil starte boringa fra Saghølen. Entreprenøren har allerede startet arbeidet med boringen fra andre siden av Åstfjorden og når tunnelboremaskina fra Mjønestunnelen nå flyttes over til den siste tunnelen, vil det bores fra begge sider og inn mot midten.

Boreriggen som har vært brukt i Mjønestunnelen flyttes nå over til Slørdalstunnelen der det vil bli boret fra begge sider inn mot midten av tunnelen.

– Hvis alt går etter planen så skal gjennomslaget i denne 2650 meter lange Slørdalstunnelen bli omtrent midt på sommeren neste år sa Gudmundsson i Statens Vegvesen tidligere i sommer.

Gjør klart for brua som kommer

– Det er mye arbeid som gjenstår inni Mjønestunnelen og dette arbeidet vil foregå nå framover forteller Gudmundsson. Tunnelen vil ikke bli tatt i bruk før hele traseen fra Mjønes, via Åstfjordbrua og Slørdalstunnelen er ferdigstilt. Akkurat nå holder vi på med å gjøre ferdig brufundamentene på Mjønessiden og brusøylen like ved veien nedenfor tunnelinnslaget er allerede ferdig.

Åstfjordbrua vil gå direkte inn i tunnelåpningen til høyre som det kom gjennomslag på i dag. Når begge tunneler og bru er ferdigstilt vil hele denne veistrekningen åpne i løpet av 2020.

Bygginga av Mjønestunnelen inngår som den største anleggspakken på utbyggingen av Lakseveien. Dette omtales som prosjekt 8 og i tillegg til den 770 meter lange Mjønestunnelen, består den av Åstfjordbrua som vil bli på 735 meter og gå over fjorden i en makshøyde på 40 meter over sjøflata. Brua vil starte opp ved utgangen av Mjønestunnelen og fortsette tvers over Åstfjorden før bilistene må inn i den 2650 meter lange Slørdalstunnelen som Vegvesenet vil ha boring på fra begge sider nå framover.

Hele denne delen av Lakseveien vil medføre en innkorting på 6 kilometer vei, men kanskje like viktig innebære at mange av de mest svingete delene av veien blir fjernet og vi får en fin lang og rett veistrekning som vil oppleves mer behagelig å kjøre. Åstfjordforbindelsen har en total kostnadsramme på 1334 millioner kroner.

Feirer med kaffe og kaker i dag

I dag ble gjennomslaget i den 770 meter lange Mjønestunnelen feiret med kake og kaffe. Arbeidet har foregått helt uten uhell opplyser Statens Vegvesen. Foto: Edmund Broholm/Statens Vegvesen

For entreprenøren og Statens vegvesen ble det en liten markering på brakka i dag med nylaget kake og kaffe til alle.

– Litt feiring må vi ta oss tid til, men så er det bare å ha fokus på det videre arbeidet vi skal gjøre. Fortsetter det slik som vi har fått det til hittil, går dette etter planen avslutter en svært fornøyd byggeleder i Statens Vegvesen, islendingen Hlynur Gudmundsson.

I dag 12. september er nok en milepæl i Lakseveiens historie – dagen da gjennomslaget kom i Mjønestunnelen.

 

Annonser

Les også