Snillfjord Motorsportklubb har over 330 medlemmer og den motosportklubben i Norge har hatt størst medlemsutvikling. Etter først å ikke få delta i konkurransen om "Mitt Lag" blant trønderske idrettsklubber seiler de nå opp i teten om den gjeveste premien. Konkurransen varer fram til torsdag morgen.l

- Vi må stå løpet helt inn og unngå havari i siste runde

Ble disket og fikk ikke delta – nå ligger de suverent på toppen

Publisert: 18. november 2019 16:17.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

- Jeg ble først klar over at vi var nominert i konkurransen etter at jeg fikk en mail fra NTE om at vi var nominert, men ikke godtatt som kandidat da konkurransen ikke gjaldt for miljøbelastende aktiviteter som motorsport. Jeg ble mektig irritert og svarte dem i et åpent facebookinnlegg, og dagen etter snudde ledelsen, forteller Berdal som etter noen dager troner på topp med Snillfjord Motorklubb. - Nå handler det om å stå løpet helt fram til mållinja på torsdag, sier den engasjerte motorsportlederen som har fått med seg mange støttespillere etter utspillet.

Annonser

«Laget mitt» for trønderske idrettslag

Bakgrunnen for reaksjonen er kraftselskapet NTE sin konkurranse om å støtte ulike trønderske idrettslag. Her kunne medlemmer og interesserte på forhånd melde på «sitt lag» før kraftselskapet overlot avstemmingen til folket. Trøndelag var delt i fire geografiske områder: «Namdalen», «Midtre Trøndelag», «Trondheimsregionen» og «Søndre Trøndelag». I premiepotten lå det 200.000 kroner som skulle fordeles med 50.000 til vinneren, 30.000 til andreplass og 20.000 til tredjeplass, mens de resterende seks lagene på lista vil få 10.000 hver. Det trekkes også ut tilfeldige vinnere blant alle deltakerne som får pengepremier.

Primus motor i Snillfjord Motorklubb, hadde ikke en gang tenkt på å melde på sitt eget lag i denne konkurransen.

– Erfaringsmessig har ikke vi som en liten klubb en eneste sjanse for å vinne noe i slike avstemminger, det er som oftest de største klubbene og de med flest sympatisører som går seirende ut, så ingen av oss i styret tenkte på dette i denne omgang. Helt til jeg mottok en mail på torsdag om at vi var nominert av noen andre, men at vi allerede var diskvalifisert før start av NTE. De sendte meg en mail;

Hei,

Snillfjord motorklubb har blitt nominert til NTEs konkurranse «Laget Mitt». Konkurransen gjelder ikke for miljøbelastende aktiviteter som motorsport. Deres lag er derfor ikke videre til avstemning.

Lykke til videre, het det i meldingen fra kraftselskapet.

Tenkte seg om, men ga en svar på facebook, med en nerve som traff mange

Hadde ikke NTE sendt dette svaret til Motorsportklubben hadde de fortsatt gått uvitende om at de kunne vært med i konkurransen, men denne mailen oppfattet Jan Rune Berdal som en lissepasning til dem. Etter å ha tenkt seg om svarte han dem på NTE sine facebooksider for «Laget Mitt», et innlegg som viste seg å åpne øynene til mange og so skapte stort engasjement i timene etter. Det har blitt delt over to tusen ganger og gått viralt i ulike fora på facebook og motorsportmiljø.

Jan Rune Skrev:

Kjære NTE
Avd. for ekskluderingssaker

Jeg mottok i dag følgende e-post fra deres kommunikasjonsrådgiver:
Hei,
Snillfjord motorklubb har blitt nominert til NTEs konkurranse «Laget Mitt».
Konkurransen gjelder ikke for miljøbelastende aktiviteter som motorsport. Deres lag er derfor ikke videre til avstemning.

Lykke til videre!

Vet ikke hvem, men noen der ute har vært så snill å nominere Snillfjord Motorklubb til denne konkurransen til NTE. Det setter vi stor pris på og håper det har bakgrunn i vårt omfattende arbeid for å få alle til å trives i vår klubb og idrett motocross.
Men e-posten dere sendte meg i dag opplevdes rimelig provoserende og jeg føler behov for å skrive ut litt frustrasjon.
Vi må selvsagt respektere at dere har laget noen regler for konkurransen, det har dere full rett til.

Må likevel undres litt på hvilke «eksperter» som stempler motorsport som mer miljøbelastende enn flere enn de «tradisjonelle» idrettene.

Dette er ikke for å henge ut enkelte idretter/aktiviteter, men kan ta noen eksempler.
Regner med at alle klubber som driver med fotball har fått samme e-post? Motorsporten utgjør nok en liten miljøbelastning i forhold til det enorme omfanget av gummigranulater og microplast fra alle fotballanlegg. Og de har i flere sammenhenger blitt kåret til miljøværstinger.
Tar det i hvert fall som en selvfølge at alle som driver med langrenn har fått samme svar. Eller er ikke alt fokus på skismøring og fluor i naturen noe stress?
Og skjønner jo at alle de hvite skisporende vi ser på TV kun er et resultat av lokale snøbyger akkurat der traseene går. Bruker sikkert ikke noe energi i form av drivstoff og kilowattimer til å få produsert kunstig snø, samt plassert den på ønsket sted.

Mine eksempel med fotball og langrenn er som sagt ikke for å henge de ut. De er meget viktige idrettsgrener som bidrar til at haugevis av barn, unge og voksne er aktive og får bedre helse.

Men at noen tar seg den frihet å stemple motorsport som en miljøbelastning i forhold til de nevnte eksempel er meg en gåte. Og man må huske på at ikke alle barn og unge passer inn i de tradisjonelle idrettene, og de må også gis et tilbud.

Snillfjord Motorklubb har jobbet hardt for å tilrettelegge for at flest mulig barn, ungdom og voksne skal få oppleve å prøve motocross. Her kan alle fra fylte 5 år delta uansett nivå, og ingen blir henvist til reservebenken. Og vi skaper et samhold mellom generasjonene som mange andre idretter bare kan drømme om. Motorsport generelt, ikke bare motocross, har et veldig godt miljø og samhold på tvers av klubber. Her får man alltid hjelp, både av kjente og ukjente.

Og vi har lykkes med vår satsning, og har hatt en enorm vekst både i medlemstall og aktivitet de siste årene. Overgår elegant de tradisjonelle idrettslag på disse områdene.

Men som jeg skrev innledningsvis så respekterer vi at NTE mener vi er en miljøbelastning.

Tusen takk for at dere er opptatt av å redde vårt miljø 🙂

Skapte stort engasjement og NTE fikk nok å gjøre

I løpet av kvelden og natta fikk meldingen stort engasjement og dette var noe som tydeligvis ble lagt merke til hos NTE også, for meldingene haglet inn på NTE sine facebooksider, og det var ikke for å gi applaus til kraftselskapet kan vi fort registrere.

– Allerede morran etter, klokka 9 minutter over 8 tok NTS kommunikasjonsjef kontakt med meg da hun ville ha en dialog rundt dette og se på saken på nytt, forteller Berdal. Da hadde tydeligvis innboksen til NTE blitt fylt med klare meldinger fra et utall av engasjerte motorsporttilhengere og de skjønte at de hadde vurdert dette ut fra feil kriterier, sier Berdal.

Telefonen til den engasjerte motorsportlederen i Snillfjord stod ikke denne morgenen, og det kom inn støtte fra alle hold. Til og med var det personer som ville ha vipps-nr så de kunne sende over noen «trøstepenger» i følge han, og da noen andre spurte på facebook om alle energiselskap vurderte motorsport slik, ga Trønder Energi tilsagn om 10.000 kroner til klubben.

Like etter kom det en ny vurdering fra NTE som snudde helt om og som i en ny mail varslet motorsportklubben om at de hadde resonnert feil rundt deltakelsen i konkurransen og at motorsportmiljøet var ekskludert fra å delta.  De endret dermed sitt reglement for «Laget Mitt» slik at motorsport er inkludert som en viktig del av breddeidretten fremover.

» Vi takker for meget gode innspill og refleksjoner fra deg. De fire motorsportklubbene som var nominert i denne runden, blir nå lagt inn igjen og er med i avstemningen. Vi ønsker dere lykke til i «Laget Mitt» skriver kommunikasjonsrådgiver Lise Stangvik i sitt svar til Jan Rune Berdal.

Fra «eksklusjon» til topp-plassering

Facebookinnlegget tok helt av viralt, forteller Berdal og det var nok både den litt ironiske tonen og viddet i teksten som gjorde at dette traff folk, enten de er motorsportinteressert eller ansatt i NTE. For også på NTE hadde de full jobb hele fredag. Der ble mer eller mindre alle kritiske kommentarer og varsel om oppsigelse av strømabonnement og sterk kritikk besvart fra NTE.

– De har tydeligvis hatt nok å holde på med for her har de vært flere som har skrevet, og skrevet godt der de har lagt seg så flate som det går an å gjøre i slike svar, nærmest humrer Berdal.

Samtidig vil han gi ros til NTE og de ansatte der som har vært raskt ute, sett reaksjonene og snudd på så kort varsel. I tillegg har de svart med en liten vidd og humoristisk tone i alle innlegg de har besvart. Samtidig har Berdal vært opptatt av å opptre ryddig og hindre at det kommer ut upassende språkbruk og beskyldninger på nettet.

– Jeg må gi ros til NTE som har snudd og ryddet opp og vi har hatt en god dialog underveis, noe som v også er opptatt av. Nå kan dette ende med noe positivt som at vi har fått oss en god samarbeidspartner i stedet, sier Berdal.

Fra utgangspunktet med å ikke få delta i konkurransen har de i løpet av helgen og mandag seilt opp som en klar favoritt til å vinne hele greia, der de ligger klart på topp foran 2, plassen som innehas av Melhus håndball. Berdal er også stolt over at alle de fire nominerte motorsportklubbene som ikke fikk «møte til start» ved konkurransen nå er inne blant topp fem mandag ettermiddag.

Avstemmingen går går frem til torsdag morgen klokka 9 og det er ikke lov å stemme på et lag mer enn en gang pr. døgn. Som den konkurransemannen Jan Rune er følger han konkurransen nøye og ser at den går av seg selv nå, men at han gjerne tar imot flere stemmer fra Hitra også.

– Nå har det nesten gått litt prestisje i det, og jeg håper vi klarer å holde ut helt til vi passerer målstreken torsdag morgen, og at vi ikke får motortrøbbel i siste runde, sier Berdal som har erfaring med at ingenting er avgjort før løpet er helt over.

Vil du støtte Snillfjord Motorklubb i avstemmingen kan du gå inn på denne linken hos NTE og avgi din stemme. Torsdag kveld klokka 19 offentliggjøres det på livestream på konkurransens faceboooksider hvem som har tatt seieren og hvem som kan hente hjem gjeve pengepremier til «Laget Mitt».

 

Les også