I dag begynte støpingen av den nye Åstfjordbrua

Bli med ut til lekteren i Åstfjorden

Publisert: 12. juni 2018 7:00. Sist oppdatert: 6. juli 2018 20:53

Del på sosiale medier:

  • 65
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

I dag var det endelig tid for å gå igang med støpingen av bru-fundamentet som til slutt skal støtte opp den splitter nye Åstfjordbrua. Hitra 24 ble med kontrollingeniør Edmund Broholm i Statens Vegvesen på en guidet tur på lekteren.

Annonser

7,5 kubikk betong i timen

Veien snirkler seg fra fv 714 og tar av ned mot sjøkanten på Mjønes. I dag begynner betongarbeidet som skal støpe søylene på den nye brua over Åstfjorden. På land går betongbilene i skytteltrafikk, for hver time skal hele  7,5 kubikk betong finne veien fra bilene på land og over på lekteren som fundamentet støpes oppå.

– Vi støper med metoden glidestøp og hver time hever vi ringen vi støper i med 10 centimeter. Totalt skal senkekassen bli 15 meter før den sjøsettes på angitt sted i fjorden, forklarer Broholm mens ei heisekran løfter lass på lass med betong over til den enorme lekteren.

 

730 meter lang og 40 meter høy

De gul-kledde ingeniørene fra det tsjekkiske firmaet Metrostav kretser hele tiden rundt den runde ringen og passer på at alt er som det skal, mens oransje arbeidere fra samme firma går over viklinger og armeringer og ser til at alt er komplett før den til slutt blir liggende dypt innkapslet i betong. Første senkekasse skal være ferdig nå på fredag før arbeidet går i gang med nummer to allerede førstkommende mandag. I alt er det to slike senkekasser som skal gi støtte til å sette pillarer oppå, for brua som i alt blir 730 meter lang og som på det høyeste vil måle hele 40 meter opp til dekket.

 

– Neste steg på den omfattende prosessen er stålkassen som skal på toppen av senkekassene. Stålkonstruksjonen sveises sammen av Aker Solutions i Egersund og vil bli fraktet hit for montering i syv deler. Det håper vi å være i gang med i april neste år. Til sist legges bru-dekket og rekkverk før hele brua til slutt skal stå ferdig en gang på høsten 2020, sier kontrollingeniør i Statens Vegvesen Edmund Broholm.

Les også