Lakseveien - nå er de igang med tredje prosjekt i Åstfjordforbindelsen

Boringa for Slørdalstunnelen har startet opp

Publisert: 6. juli 2018 8:54.

Del på sosiale medier:

  • 20
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

- Vi er kommet så vidt i gang med boring og sprenging på Slørdalstunnelen også nå før feriestart forteller byggeleder Hlynur Gudmundsson til Hitra 24. Vi startet opp på Mjønes, på den andre siden av Åstfjorden der brubygginga er i gang for fullt, og har vel sprengt oss omtrent 10 meter inn i fjellet, sier Gudmundsson.

Annonser

Foto: På hovedfotoet ser vi innslaget til Slørdalstunnelen midt på bildet. Her har de nå kommet omtrent 10 meter inn. Øverst til venstre ser vi anleggsriggen til entreprenøren og vegvesenet for den daglige driften i prosjektet. I anleggsfasen er anlagt midlertide veier i den videre forbindelsen langs FV 305 i Snillfjorden.

Skal bore og sprenge seg gjennom 2650 meter fjell

Hlynur Gudmundsson er byggeleder for Statens Vegvesen på prosjektet

Slørdalstunnelen er den tredje delen av kontrakten om Åstfjordforbindelsen som entreprenørselskapet Bertelsen og Metrostav samarbeider om å gjennomføre. De har kommet seg rundt seksti prosent gjennom fjellet Mjøneshatten der den 770 meter lange Mjønestunnelen skal gå direkte over til den nye Åstfjordsbrua som skal gå over sundet i Åstfjorden. Brua skal bli 735 meter lang og vil deretter gå omtrent rett inn i Slørdalstunnelen som de nå har kommet så vidt i gang med.

– Vi har startet boringa og sprenginga fra Mjønessida av Slørdalstunnelen, folk vil se tunnelinnslaget så vidt når de kjører fylkesveien. Her kommer vi å bore med en rigg framover og når vi får gjennomslag i Mjlnestunnelen i løpet av september vil vi flytte over den boreriggen vi benytter der også, sier byggeleder Gudmundsson i Statens Vegvesen til Hitra 24. Den vil vi starte boringa med fra den andre siden av den 2650 lange Slørdalstunnelen, slik at vi etterhvert skal møtes på midten i tunnelen for gjennomslag. Tunnelpåhugget her ligger like oppi fjellsida overfor vatnet Tjørna.

 

Når denne tunnelboremaskina har boret seg gjennom Mjønestunnelen i løpet av september, skal den flyttes over til neste prosjekt. Da skal den starte boringa fra andre siden av Slørdalstunnelen slik at det er anleggsrigger som borer fra begge sider av dette prosjektet.

Fullt trykk fram til ferien

Anleggsarbeiderne kjører for fullt på alle prosjekt på Lakseveien fram til de tar en kort sommerferie i uke 29 og 30. Da kan de ta en velfortjent ferie i forvissning om at de ligger godt an i framdriftsplanen, og arbeidet så langt har gått etter planen i følge Statens Vegvesen.

Les også