Brua er ankommet Åstfjorden – nå skal den løftes på plass

Publisert: 9. mai 2019 8:25.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Torsdag morgen ankom slepet med kjørebanene til den nye brua over Åstfjorden på plass. Siden søndag har slepet med den viktige lasten for øyregionen gått greit fra skipsverftet Aker Solutions i Egersund til slepebåten Boa Balder har kommet fram til anleggsområdet for Åstfjordbrua. I morgentimene gjøres alt klart for neste etappe. Brua skal på plass.

Annonser

Et vanlig rutineoppdrag for slepebåten

Det er selskapet Boa Group i Trondheim som har hatt ansvaret for å få fraktet den viktige lasten opp til Snillfjord. I forrige uke ble lekteren Boa Barge 33, verdens nest største lastelekter, fylt opp med de åtte kjørebanene som er sveist sammen ved verftet i Egersund. Søndag startet startet slepet og seilasen fra Egersund oppover langs norskekysten med slepebåten Boa Balder og kaptein Bjørn Wiik fra Kristiansund og hans mannskap på fire andre.

Onsdag kveld passerte de hjemkommunen til kapteinen og hadde god fart opp Trondheimsleia.

Hvordan har slepet gått Wiik? Er det litt spesielt for dere å ta dette nordover?

– Slepet har gått veldig greit, og for oss ombord er dette et helt ordinært rutineoppdrag, selv om jeg skjønner det har stor betydning for dere hitterværinger som vil få nytte av brua når den er ferdig. Det første døgnet var det en del vær vi måtte forhold oss til, men den siste tiden har det vært fin sjø og uten noen problemer, forteller kapteinen på slepebåten som drar den store lekteren med brua trygt plassert på dekk.

Kjent lekter

Det er lekteren BoaBarge 33 som har den for oss verdifulle lasten ombord. Det er den samme lekteren som ble benyttet for å berge og frakte den forliste fregatten Helge Ingstad utenfor Bergen i vinter. Det var også denne lekteren som ble benyttet da de to senkekassene til Åstfjordbrua ble bygget ved Mjønesaunet.

Like før midnatt forteller kaptein Bjørn Wiik at de forventer ankomst til bestemmelsesstedet rundt fem, sekstiden torsdag morgen. Og ved innseilingen til Åstfjorden får de bistand fra nok en taubåt, Chief, som bistår ved innseilingen i Åstfjorden og fortøyningen i Åstfjorden.

– I det vi passerer Smøla nå klokka 23 (onsdag kveld), har vi omtrent et 700 meter slept bak oss, så det er så vidt vi ser lekteren i skumringen, forteller kaptein Wiik da vi snakker med han onsdag kveld. Når vi nærmer oss innseilingen til Åstfjorden korter vi inn på slepet slik at lekteren ligger omtrent femti meter bak oss, samt at taubåten Chief vil assistere oss inn fjordarma. Inne i Åstfjorden skal vi legge til lekteren og fortøye den slik at kranfartøyet som kommer kan starte jobben sin med å løfte på plass brua.

Klart for store løft

Det er ulik lengde og vekt på de åtte kjørebanene som ligger lastet på lekteren som nå er ankommet Snillfjorden. Den lengste er i følge Aker Construction på 140 meter og over 200 tonn. Så det blir noen heftige løft når dette skal på plass på toppen av brupilarene som er klargjort over Åstfjorden.

Det er rederiet Ugland som skal komme med et av sine slepfartøy opp til Snillfjord. Det vil ankomme i løpet av fredag, og det er kranfartøyet Uglen som vil foreta de enorme løftene. Allerede på lørdag vil det første løftet starte opp, hvis alt går etter planen og været er med anleggsfolket. Det er planlagt omtrent ett løft per dag, og siste løft over fjorden vil være midtseksjonen der seilingsleden går.

 

Annonser

Les også