Kontrollingeniør Edmund Broholm i Statens Vegvesen er klar for å montere kjørebanene på de store brukarene som står som noen store pillarer over Åstfjorden. Denne uka starter arbeidet.

Snart kommer brua på plass

Edmund har alt klart til brua ankommer Åstfjorden denne uka

Publisert: 6. mai 2019 16:17.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Det har ikke gått mange dager siden Metrostav avfyrte den siste salva inne i Slørdalstunnelen. Den 2600 meter lange tunnelen kommer ut på Mjønessiden av Åstfjorden og her kan Edmund Broholm i Statens Vegvesen forsikre oss om at de store pillarene som står trygt plassert over Åstfjorden nå er klare for å få montert kjørebanene på toppen.
- I løpet av denne uka kommer de åtte kjørebanene opp hit og entreprenørene skal være klar for montering. Det vil synes i bildet lover Broholm.

Annonser

Startet bygginga av brufundamentene for et år siden

Det er ikke mer enn et knapt år siden vi var med Edmund Broholm ut på anleggsriggen da entreprenøren Metrostav startet arbeidet med å støpe brukarene som strekker seg over Åstfjorden. To av brukarene ble støpt som såkalte senkekassser og ble bygget på den store lekteren Boabarge 33, før de ble senket på havets bunn og skal danne midtløpet i seilingstraseen under brua.

I alt er det to slike senkekasser som skal gi støtte til å sette pilarer oppå, for brua som i alt blir 735 meter lang og som på det høyeste vil måle hele 40 meter opp til dekket.Det var forøvrig den samme lekteren som senkekassene ble bygd på som fraktet den forliste fregatten Helge Ingstad i vinter etter havariet.

I løpet av det knappe året siden de startet arbeidet med å bygge brufundamentene har det blitt støpt ni brufundamenter over Åstfjorden og på land. De smyger seg som rake bautaer over fjorden og er klare for å få montert det som skal bli selve brua med kjørebaner på toppen av disse.

Ankommer denne uka

– Nå er disse ferdige og klare for montering, sier Edmund Broholm. I løpet av denne uka vil lekteren med alle de åtte kjørebanene som er gjort klare ankomme Åstfjorden og vi har gjort alt klart for at disse heises på plass med en gang. To av av kjørebanene, de som er nærmest Mjønestunnelen, skal heises på plass av mobilkraner, mens resten skal heises på plass med flytekran som vil ta hele den jobben, sier en spent Broholm.

Nå gleder han seg til å se den 730 meter lange brua synliggjøre seg over fjorden og binde de to tunnelene sammen. Og det er det nok flere som ferdes gjennom Snillfjorden som vil synes. I løpet av mai måned vil mye synliggjøres og alt skal være på plass.

Bygges på norsk skipsverft

Det er det norske skipsverftet Aker Solutions i Egersund som har hatt jobben med å sveise sammen den store konstruksjonen som nå er på vei nordover til Åstfjorden.

– Stålkassen til Åstfjordbrua er bygget ved Aker Solutions verft i Egersund i åtte seksjoner. Aker Solutions har ansvar for arbeidstegninger, innkjøp av stålmaterialer, fabrikasjon og sveising samt installasjon av bro-seksjonene i Åstfjorden, forteller Cathrine Gjertsen i Aker Solutions til Hitra 24.

Tidligere har Aker Solution bygget et par mindre jernbanebruer i Egersund, men dette er deres første store vegbru. Den 735 meter lange broen en såkalt samvirkebro med en stålkasse i bunnen med tverrsnitt 3,5 x 4 meter. Veglegemet støpes i betong oppå stålkassen etter at denne er montert. Det er støpt seks pilarer i fjorden og en på land, samt landmottaket på hver side som broen skal ligge på.

Fraktes hit med lekter

De åtte seksjonene som er satt sammen i Egersund er i løpet av helga lastet opp på lekteren som nå er under slep opp til Åstfjorden. De største buede seksjonene er opptil 140 meter lange og 500 tonn tunge opplyser.

Det er den den samme lekteren som var i Åstfjorden under bygginga av senkekassene, som nå er lastet med de åtte seksjonene og er under slep fra Egersund til Åstfjorden. Den slepes med slepebåten Boa Balder og er planlagt å være på plass i Åstfjorden på torsdag denne uka.

Arbeidet med å heise på plass de store kjørebanene starter umiddelbart etterpå og skal være avsluttet innen utgangen av mai opplyser Vegvesenet.

 

 

Annonser

Les også