Statens Vegvesen antydet tidlig i år at vegen kunne bli åpnet før jul, da entreprenøren varslet om at de lå langt foran skjema. Mesteparten av vegen har vært asfaltert tidligere i høst, og det har vært arbeidet med rekkverk og inntil det siste med tunnelportalene i den korte Ålitunnelen.

Les også: Bergselvbrua gjøres klar for støyping

– Vi har ikke fått ferdig lys her, men den er såpass kort at det ikke er noen problem. Bilistene må imidlertid regne med at vegen kan bli stengt over noen dager på nyåret igjen, slik at vi får gjort ferdig det siste med lyset. Akkurat nå syntes vi det var greit å åpne så bilistene før en fin julegave med kortere og finere veg, sier Jostein Karlsen som er byggeleder for Statens Vegvesen.

Den opprinnelige planen vår var ferdigstillelse 1. november 2019. Entreprenøren Bertelsen & Garpestad AS har jobbet godt og raskt. Derfor kan Statens Vegvesen nå åpne vegen mer enn ti måneder tidligere enn kontraktsdatoen.

Kontrakten omfatter bygging av 3,7 kilometer ny fylkesveg og tilhørende lokalveger mellom Snilldalsli og Berg. I kontrakten inngår også Ålitunnelen (ca. 120 meter) og Bergselvbrua (ca. 148 meter). Den nye vegen korter inn dagens veg med ca. 1,9 kilometer.

God framdrift på resten av prosjektet også

I forbindelse med masseuttak på strekningen som nå åpner har entreprenøren også tatt ut store mengder masse ved Melvatnet. Utbedringen forbi dette vannet var egentlig ikke med i det ordinære prosjektet med Laksevegen, men er et såkalt marginalprosjekt som skulle vurderes nå alt annet er ferdig. Nå er det allerede lagt asfalt og blitt en fin ny vegstrekning forbi dette området også.

Les også: Her åpner de en del av laksevegen utenfor Krokstadøra i oktober

– Det gjenstår en liten bit mot Krokstadøra som ikke er tatt ut, og dette må vi få godkjennelse fra fylket om før vi gjør det ferdig, da dette ikke er finansiert. Imidlertid har vi fått mye ut av pengene allerede i og med at resten er tatt ut her, forteller Karlsen.

Åstfjordbrua kommer i slutten av mars

Byggeleder Hlynur Gudmundsson i Statens Vegvesen forteller med det samme at arbeidet med Åstfjordkryssingen også går etter planen.

– Vi har støpt ferdig fem av syv søyler og fremdriften er i henhold til planen. Byggearbeidet med stålelementene er også etter planen og de skal fraktes samlet fra skipsverftet i slutten av mars i neste år. Da blir de fraktet samlet på den samme lekteren som var her under arbeidet med senkekassene, BOA 33. Akkurat nå er den vel i Bergen og skal fløte den havarerte fregatten Helge Ingstad over nyttår, sier Gudmundsson.

Når lekteren kommer med alle brukassene som skal på plass, kommer det ei stor flytekran som skal løfte dem på plass en etter en i løpet av april.