Tunnelboremaskinene har boret seg inn fra begge sider i Slørdalstunnelen siden i fjor. Fredag 26. april kan dere heise flagget for nok en merkedag. Da er det gjennomslag inne i tunnelen når den siste salva skal sprenges

- Gjennomført uten et eneste uhell

Fredag sprenges den siste salva i den siste tunnelen på Lakseveien

Publisert: 24. april 2019 14:29.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Statens Vegvesen forteller at til helga vil den siste tunnelen på Lakseveien, den 2650 meter lange Slørdalstunnelen få fullt gjennomslag. - Tunnelen er nå nesten ferdig sprengt, mens den siste gjennomslagssalven i tunnelen vil skje omtrent 1500 meter inn i berget fra Mjønessiden på fredag klokka 13, forteller HMS-ansvarlig Olav Duesten i Statens Vegvesen

Annonser

Den 2650 meter lange Slørdalstunnelen er den siste tunnelen som bygges på Laksevegen. Slørdalstunnelen ble påbegynt i begynnelsen av juli 2018 med boring fra Mjønessiden. Denne tunnelen er en del av Åstfjordkryssinga på fv. 714 og vil bli det kanskje mest merkbare innkortingsstykket langs hele den nye vegtraseen for oss som ferdes her.

Les også: Boringa for Slørdalstunnelen har starte opp

Etter at den 770 meter lange Mjønestunnelen ble boret ferdig i fjor høst, ble boreriggen som ble benyttet der flyttet over til den andre siden av av Slørdalstunnelen, slik at anleggslagene har sprengt seg innover Slørdalsfjellet i en bue mot hverandre. Fredag skal de møtes fra hver sin side etter at den siste sprengladingen detoneres klokka 13 og entreprenøren Metrostav og Statens Vegvesen kan feire sammen med alle oss andre at det endelig er gjennomslag, omtrent som beregnet etter planen.

Les også: Godt i gang med sprenginga av Slørdalstunnelen

 

Utbygginga av Laksevegen består av mange nye tunneler. Fem tunneler er ferdig og åpnet for trafikk (Brattstiåstunnelen, 215 m lang; Fenestunnelen, 1070 m lang; Valslagtunnelen, 2601 m lang, Fossantunnelen, 744 m lang og Snilldalstunnelen, 490 m lang). Gjennomslaget i den 770 meter lange Mjønestunnelen skjedde i september 2018 og arbeidet med tunnelen pågår fortsatt her med ferdigstillelse av hele tunnelløpet. Gjennomslaget i Slørdalstunnelen fredag markerer slutten på tunnelsprenginga i utbygginga av Laksevegen.

Imponert over entreprenør og anleggsfolket

Olav Duesten i Statens Vegvesen forteller til Hitra 24 at arbeidet har gått helt etter planen, og det uten uhell. Nå gleder både han og anleggsfolka seg til å feire gjennomslaget på fredags kveld på Krokstadøra.

– Fremdriften har gått veldig bra, og helt uten uhell, forteller Duesten. Vi må nesten få skryte litt ekstra av entreprenøren Metrostav som har hatt dette tunnelprosjektet, Vi har vel nesten ikke opplevd en slik gjennomføring av prosjekt med andre entreprenører, så her fortjener de virkelig skryt.

Også samarbeidspartneren Garpestad som Metrostav har hatt andre delprosjekter i samarbeid med på Lakseveien fortjener ros i følge Duesten.

– Både når det gjelder framdrift, sikkerhet og utførelse leverer de en vei som fortjener skryt. I tillegg har de levert godt innenfor budsjett, så fredag kveld fortjener arbeidsfolket honnør for den innsatsen som er lagt ned og det skal feires med helgrilla gris og masse kaker utover fredagskvelden, sier Duesten som er skikkelig imponert over det som nå om vel ett år skal bli den ferdige Laksevegen.

Brupillarene ferdigstilt for Åstfjordbrua

Som sikkert de fleste som har fått med seg på vei innover i Åstfjorden er alle brupillarene også kommet opp og her er det klart for å anlegge den nye Åstfjordbrua som skal krysse fjorden med en brulengde

Les også: Stålbrua bygges i Egersund

 

Annonser

Les også