Etter at den siste salva hadde sprengt ut de siste tre metrene med fjell som skilte de to borelagene fra gjennmslag i den 2650 meter lange tunnelen ble det kakefest omtrent 1500 meter inn i fjellet.

Dette blir en kjempefin vei å kjøre når den åpnes om et år

Her ligger den siste salva i Slørdalstunnelen da det ble gjennomslag

Publisert: 27. april 2019 11:54.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Stemningen var god ved anleggsriggen til entreprenørselskapet Metrostav like utenfor innkjøringa til Slørdalstunnelen fredag formiddag. I solsteika var det bare smilende og forventningsfulle personer som gjorde klart for å kjøres 1500 meter inn i Slørdalsfjellet, der vegsjefen i fylkeskommunen, Oddveig Kipperberg hadde fått ren av å detonere den 820 kg store sprengladningen. Klokka 13 ble de siste tre metrene sprengt og lufta strømmet gjennom tunnelen fra begge sider. Det ble en merkedag i bygginga av Laksveien.

Annonser

Fredagens salve i Slørdalstunnelen var den aller siste på tunnelprosjektene på nye Fv 714 gjennom Snillfjord og til tunnelgjennomslaget var de fleste anleggsarbeiderne på prosjektet, vegvesenets folk, ledelsen fra vegseksjonen i fylket, snillfjordordføreren og naboer alle invitert til å overvære den siste sprenginga som skulle fjerne de «fjellveggen» på tre meter som stod igjen etter at det hadde boret seg vei gjennom den 2650 lange tunnelen fra begge sider.

– Tunnelgjennomslag er stort og jeg gleder meg som en unge, sier Oddveig Kipperberg som er leder for vegseksjonen i Fylket. Hun har fått øren av å trykke på knappen som skal detonere den 820 kg tunge salva fredag.

Og etter at følget ble kjørt inn i tunnelen i behørig avstand fra den siste «veggen» på tre meter som stod igjen, ble det både dunder og brak da salva gikk av til stor jubel fra følget som stod like bak sperringa. Like etter kjente vi lufttrekket som kom og støvskyen kom rullende mot følget som trakk ut av tunnelen for utlufting før de igjen kunne ta turen helt inn til gjennomslaget og der feire med kaffe og gode kaker fra Pikene på Torget som hadde laget gjennomslagskaka tidligere på fredags morgen.

Kipperberg ble forklart og orientert om arbeidet så langt fra  det Tsjekkiske firmaet Metrostavs prosjektleder Juri Sach som strålte om kapp med alle de fornøyde anleggsarbeiderne sine som var samlet inni fjellet.

– Vi har hatt to arbeidslag med rundt tyve personer på hvert som har jobbet fra hver side av fjellet. Boringa startet først fra Mjønessiden og etter at Mjønestunnelen var ferdig fortsatte det andre arbeidslaget inn fra den andre siden av Slørdalstunnelen før de i dag traff akkurat mot hverandre på den siste salva sier en fornøyd Juri Sach, prosjektleder i Metrostav.

Tjekkerne stod også for Mjønestunnelen på andre siden av Åstfjorden, og har hovedjobben med Åstfjordbrua som nå er klar for å få montert kjørebanen på toppen av brufundamentene som har reist seg over Åstfjorden.

HMS-ansvarlig Olav Duesten i Statens Vegvesen konstanterer at hele utbyggingen har gått uten uhell og kan fortelle om et veldig godt samarbeid med det Tsjekkiske entreprenørselskapet.

– På det meste har det vært 100 personer i arbeid, og de har vært løsningsorienterte, og levert nesten mer enn hva vi kan forvente. Det er sjelden å oppleve en entreprenør som er så på tilbudssiden og utfører et arbeid av så høy kvalitet, sikkerhet og framdrift, forteller Duesten som i dag kjører oss inn i tunnelen med hitterværingen Edmund Broholm som er ansvarlig på brubygginga over Åstfjorden som er neste store milepæl nå.

Flere hundre kilo dynamitt ble detonert.

– Dette var ei litt mindre salve i dag i og med at det var tre meter vi skulle sprenge oss gjennom, så idag ble det brukt 820 kg sprengstoff.  Vanligvis sprenger vi fem meter i hele tverrsnittet av tunnelen, opplyser Duesten

I takketalen som seksjonseder vei i fylket Oddveig Kipperberg holdt inne i tunnelen etter gjennomslaget takket hun både entreprenør og anleggsfolk, samt vegvesenets folk som hadde gjennomført dette så langt.

– De to tunnelene med Slørdalstunnelen og Mjønestunnelen, sammen med brua over Åstfjorden er det største enkeltprosjektet på Lakseveien, og det er jo litt uvanlig at man tar det største prosjektet sist, det er ganske riskiøkonomisk, sa hun.  Men da er det ekstra hyggelig at arbeidet har hatt så god framdrift og innefor de rammene vi har satt. Nå blir det åpning av hele Lakseveien til neste år når Åstfjordbrua og begge tunnelene er ferdigstilt, sier Oddveig Kipperberg.

Med på markeringen inni Sjørdalstunnelen var også Snillfjord-ordfører John Lernes.

– Jeg har brukt å delta med ei markering ved alle delprosjektene. Men dette blir min siste som snillfjordordfører. Ved neste markering eksisterer ikke Snillfjord som egen kommune lenger, sa Lernes, før han dro fram trekkspillet og sang ei rallarvise til ære for tunnelarbeiderne, til stor applaus fra alle som var samlet i tunnelen.

Tar enda et år

Vegsjef Oddveig Kipperberg sto for å detonere den siste salva og ordfører John Lernes takket alle sammen for arbeidet som var gjort så langt før han med sang og trekkspill markerte sin siste gjerning som Laksveieier i Snillfjord så langt. Kakene som kom fra Pikene på Torget på Hitra gikk unna på høykant midt inne i fjellet der alle var samlet.

Men det er mye arbeid som gjenstår. I følge Duesten vil det ta enda et års tid før det innvendige arbeidet i den 2650 meter lange tunnelen er helt ferdig.

– Det som nå skal skje er at kjørebanen i tunnelen skal renskes og skiftes med permanent underlag og dekke, det skal boltes for å legge PE-skum på hele tunneleveggen som skal sprøytestøpes og den skal innredes med flere elektriske installasjoner, forteller Duesten som mener det vil ta like lang tid med dette arbeidet som selve sprenginga.

Så var det klart for tunnelfest

Akkurat som bygningsarbeidere har mønsåsfest, var det hjort klar for en skikkelig feiring av anelggsfolka ved brakkeriggen på Krokstadøra. Her var det gjort klart med helgrilling av gris og tilhørende drikke. Her skulle alle anleggsfolka fra Metrostav og flere fra Vegvesenet feire en vellykket tunnel så langt, foran framdriftsplanen, inennfor kostnadsrammene og uten uhell. Det er det god grunn for å feire.

Som Metrostav sin prosjektleder Juri Sach sa i sin takketale inne i tunnelen;

– Anleggsfolka som har stått på her skal feires ekstra i dag og de fortjener det. For oss har dette vært et kjempeflott prosjekt, der vi takker alle som vi har samarbeidet med, både byggherre og naboer som har måttet stri med oss døgnet rundt, avslutter en svørt glad og fornøyd prosjektleder i Metrostav før ha var klar for å delta i fredagens grillfest på Krokstadøra.

 

Annonser

Les også