Torsdag ettermiddag var personell fra Mesta ute for å sette opp skilt på veistrekningen

Hovedveien over Hitra i så dårlig forfatning at Vegvesenet reduserer fartsgrensa

Publisert: 10. januar 2020 10:31.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Statens Vegvesen satte ned fartsgrensa på Vegstrekningen mellom Baråsgrana og Hammerstadsletta ved Dalpro på torsdag fra 80 km/t til 50 km/t. I følge meldingen fra Vegvesenet er dette en fartsreduksjon som vil vare over uoverskuelig framtid på den 2,8 kilometer lange strekningen.

Annonser

Dette er en vegstrekning som bilister og trafikanter har klaget over i lang tid og vært bekymret over i flere år. Hitra24 fikk tidligere i høst tilbakemelding fra flere bilister som klaget på store hull i asfalten, svært sporete vegbane som gjorde det skummelt å skifte posisjon i kjørefeltene sine når de møtte andre kjøretøy og asfalt som er i ferd med å gå i oppløsning. Nå har Statens vegvesen innsett at strekningen er i så dårlig forfatning at de har gått til det drastiske tiltaket å sette ned farten på denne delen av hovedveien over Hitra fra 80 km/t til 50 km/t.

I følge Jan Ivar Rødal i Vegvesenet har vegen blitt betraktelig dårligere utover vinteren, på grunn av veksling mellom tele og mildvær som har gjort at den allerede sporete veien har blitt betydelig dårligere, der asfalt går i oppløsning og sporene har blitt dypere.

I asfalteringsprogrammet for 2019 fikk Hitra noen kilometer med ny asfalt på andre strekninger på fv714 og fv713 utover fra Vodenkrysset og mot Strøm, samt deler av en kjørebane i begge tunnelene. Det har vært påpekt fra flere hold at vegen på strekningen som nå har fått hastighetsbegrensing er blitt trafikkfarlig med store og dype spor og dype hull i vegbanen som gjør at bilister prøver å kjøre utenom disse områdene.

Fylkeskommunen planlegger i disse dager årets asfalteringsprogram for denne sommeren og Vegvesenet håper det blir bevilget midler slik at denne strekningen på bortimot tre kilometer kan rehabiliteres og asfalteres. Inntil den tid må bilistene belage seg på fartsbegrensing. Vegen blir neppe bedre av seg selv før Vegvesenet og fylkeskommunen innser alvoret og behovet for å få gjort noe med dette.

 

 

Annonser

Les også