- Nå er vi spent på om den siste seksjonen passer i midten

Kommet over halvveis i bruløftinga

Publisert: 15. mai 2019 13:09.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

- Så langt har løftinga av kjørebanene på brua gått uten noen som helst problemer og vi har kommet over halvveis i løftearbeidet som har pågått under fine værforhold for disse kompliserte løftene, sier assisterende byggeleder for Åstfjordbrua, Olav Duesten i Statens Vegvesen onsdag formiddag. I løpet av dagen blir begge stålkonstruksjonene som skal løftes opp på landsida plassert på land av kranfartøyet Uglen.

Annonser

Tett program i hele 17. mai-helga

Det har vært hektiske dager for arbeidslagene som har jobbet med monteringen av de åtte bruelementene som skal på plass over Åstfjorden denne uka. Kranfartøyet Uglen har løftet på plass en og en siden lekteren BoaBarge33 kom med de åtte bruelementene på dekket for vel en uke siden. De tyngste løftene er allerede gjort, og onsdag morgen er de godt i gang med å frakte to av elementene til lagring på land slik at de kan tas av mobilkrana som ruver like nednfor fv714. I løpet av noen dager skal det siste elementet som skal trone over dagens fv714 på plass og binde sammen veiføringen over Åstfjorden og de to tunnelene på hver side, Mjønestunnelen og Slørdalstunnelen.

– Vi har fått på plass ett av bruelementene i formiddag, forteller Duesten, og kranfartøyet er nå på vei tilbake til lekteren for å hente det siste elementet som skal over fylkesveien. Klaffer alt fortsatt utover dagen skal vi få på plass element to i kveld med kranfartøyet, og deretter skal det kontrollmåles mellom de to elementene som ligger i seilingsleden slik at vi får tatt de siste tilpasninger for midtseksjonen som løftes på plass 16. mai, sier Duesten mens han forklarer oss hvordan de får hektet sammen de ulike elementene.

Som å sette sammen byggeklosser

De ulike bruelementene stikker ut fra toppen av brupilarene og det virker som neste skal henge i løse lufta, men slik er det heldigvis ikke. På de ulike stålklossene som kommer opp er det sveist på store «ører» og motjern som skal kobles sammen når de ulike elementene løftes på plass. Så langt har dette klaffet helt perfekt, og den siste kjørebanen som skal monteres i seilingsløpet blir hektet direkte sammen med en på hver side, da skal det klaffe på centimeteren.

– Det er Aker Solution som har ansvaret for dette og sørger for at alt klaffer under løftene. Vi får håpe den siste stålkolossen er akkurat passe og ikke for kort når den skal på plass i løpet av morgendagen, nærmest spøker Duesten med når han forklarer den nitidige jobben som gjøres i Åstfjorden disse dagene. – Men vi har ikke noen grunn til å tro at dette ikke skal passe, så langt langt har alt vært både tight og korrekt, forteller han onsdag mens kranfartøyet legger ut på ferden for å hente det siste bruelementet som skal lagres og gjøres klart på land.

Starter løft på land 17. mai

Mens nasjonalflagga heises til topps om et par dager for å markere nasjonaldagen, fortsetter løfteoperasjonene på brua. 17. mai er det planlagt at den første bruseksjonen på land løftes på plass av den store riggen som har reist seg nedenfor fv714. To dager seinere er det klart for å sette på plass det siste bruelementet som skal gå over veien ved Mjønes og inn mot Mjønestunnelen.

– Vi planlegger å starte tidlig om morran den 19. mai med det siste løftet, og da vil vi måtte sperre av veien forbi anleggsområdet mens dette pågår. Dette kan ta inntil tre timer, men vi tror dette skal gå veldig bra, og de som eventuelt står og venter på begge sider vil da i alle fall få med seg en begivenhet og milepæl i Åstfjordbruas historie, forsikrer Duesten som regner med at reisende har forståelse for at dette er nødvendig når de nå går inn i den den siste faen med å løfte på plass alle bruelementene.

Starter ferdigstillelse med sveising, maling og støping

Når de åtte bruelementene er på plass over fjorden vil Aker Solution fortsette med sitt arbeid med å sveise sammen alle elementene og male dette før hovedentreprenøren Metrostav overtar støpearbeidet i slutten av juni. Når Aker er ferdig skal det støypes selve kjørebanen på toppen av de bruelementene som ligger her og da vil dimensjonene øke enda mer.

– I dag er bredden på stålkonstruksjonen som slynger seg på toppen av brupilarene på fire meter. Dette danner fundamentet for det som etterpå skal bli den støpte brua. Her vil det være Metrostav som skal fortsette med dette arbeidet og de vil da ha en glideforskaling som vil støypes i 25 meters lengder og med en full bredde på 12 meter bortover stålkonstruksjonen som betongbrua vil ligge på. Ferdigstillelsen av dette vil ta et års tid før finpussen før åpning i november 2020 vil kunne skje, forklarer Duesten

Samtidig med at arbeidet med brua nå vises godt for oss alle og er det synlige beviset på at framdriften er i rute, jobbes det iherdig i de to tunnelene på hver side av brua. I Slørdalstunnelen som nylig hadde gjennomslag jobber de nå med å skifte ut masse i kjørebanene og gjøre klart for forsegling av tunnelveggene. I høst vil tunnelportalen ved utgangen på Mjønesaunet bli ferdigstilt og rigging med lys og tekniske  installasjoner vil gå fortløpende  i begge tunneler før de legger fast dekke i neste år. Planlagt åpning av denne parsellen er i november neste år, og da er det grunn for å heise flaggene på alle flaggstenger både i Snillfjorden, Hitra og Frøya når Lakseveiens største og siste prosjekt kan åpnes for menigmann. Da er det lov å feire for oss alle.

Annonser

Les også