Reder Magne Berge og daglig leder Anne Gunn Gabrielsen Berge er ombord de siste dagene mens alt sjekkes og kontrolleres før nybåten settes i drift. Yngstemann Anton er allerede vant til å være ombord i båt.

Satte sin 11. båt i drift i helga

«Krabbsund» gikk fra Kvernhusvika i helga

Publisert: 18. juli 2019 9:30.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Rederne Magne og Anne Gunn G. Berge klargjorde den seneste fartøyanskaffelsen i Kvernhusvika sammen med resten av familien og ansatte i helga. Etter å ha kjøpt sitt 11. skip fra et tysk rederi for vel to måneder siden, kunne de siste tilpasninger gjøres ferdig ved Kvernhusvik Skipsverft før "Krabbsund" kunne gå på sitt første oppdrag til Elnesvågen natt til søndag.
- Den vil gå inn i samme transport som våre andre fartøyer og gi oss en enda bedre logistikk på alle våre transportoppdrag, fortalte de da vi stakk innom de siste hektiske timene før avgang.

Annonser

Kjøpt i Tyskland og bygd om

Fartøyet er på 6200 dwt og ble kjøpt av et tysk rederi forteller ekteparet Berge som begge er ombord. Ungene Magnar og Anton er også med når klargjøringen av skipet gjøres i Kvernhusvika. Tidligere har skipet vært til ombygging ved et skipsverft i Tallin, men de siste tilpasningene gjøres her på hjemmebane. Her settes gravemaskin på plass og de siste tilpasningene ombord gjøres før skuta skal rett i transport.

– Vi kjøpte det av et tysk rederi for omtrent to måneder siden, og på verftet i Tallin har vi sveisa på baner, satt på travers for gravemaskina som vi monterer her i Kvernhusvika og klasset båten i Veritas-klasse forteller Magne som også tar noen turer ombord som skipper.

De siste installasjonene gjøres ombord i Krabbsund. På Kvernhusvik Skipsverft har gravemaskin blitt montert og gjort klar slik at fartøyet kan settes i drift.

På Kvernhusvik skipsverft har de løftet på plass en stor gravemaskin som skal stå på traversen og gå på bane over det lange lasterommet som er foran styrhuset. Båten er på hele 111 meter, og foran styrhuset er det 103 meter med lasterom. Før skipet ankom Kvernhusvik hadde de klargjort gravemaskina for sjøtransport, forlenget gravearma, satt på grabb og gjort nødvendige tilpasninger slik at den klarer å holde ut med våt og salt sjøvann.

Det er mannskap fra både båt og skipsverft i full sving de siste dagene før båten er reiseklar. Reder Magne Berge er i full sving ombord og kjeledressen er det naturlige plagget nå.

I de to kamrene som utgjør lastekapasiteten på Krabbsund er det et lite rom fremst på fartøyet og et 60 meter langt lasterom som kan deles opp i tre mindre rom med flyttbare skott hvis de ønsker det.Som de andre fartøyene i rederiets drift skal også denne nyviningen frakte laksefor, kufor og kyllingfor, samt andre ulike tørrlaster. Mesteparten av lasten kommer fra Østersjøenområdet eller Europa og skal opp langs norskekysten, forteller ekteparet Berge som har fullt opp med alle fartøyene de har i drift.

Her er skipet Krabbsund på vei nordover fra Tallin til Kvernhusvik Skipsverft der de siste tilpasninger og ombygginger ble gjort fram til siste helg.

– Den første lasten ombord på denne båten blir fra Elnesvågen, forteller Magne. Vi skal kjøre rett fra Kvernhusvika og ned til Møre for å hente kalsiumkarbonat som skal nedover til Halden. Der skal det benyttes i papirproduksjon så det blir hvitt, forteller han.

Rederiet Berge har med denne nybåten som i følge Magne er relativt ny, bare 14 år gammel, totalt 11 skip i flåten sin. To av dem er leid ut til andre rederier, mens resten driftes i eget rederi. Nylig offentliggjorde de at de også har kontrahert et helt nytt skip som bygges i Kina. Det skal leveres om 20 måneder og er rederiets første helt nybygde skip.

Mange arbeidsplasser

Stuerten Peter Retchelieu Onyot er en viktig mann ombord. Han sørger for at det er god og smakfull mat ombord til besetningen på ni mann.

For å drifte alle disse skipene er det mange ansatte. Mange er dyktige filipinere som har vært ansatt gjennom mange år. Totalt sett har rederiet like under 150 ansatte per i dag, Anne Gunn er litt usikker når vi spør da tallet stadig økes. Ombord i skuta har de allerede gjort seg klar og stuerten Peter Retchelieu Onyot sørger for at mannskapet har gode måltider og kjent mat når de setter seg til bords. Mat er viktig ombord i følge Anne Gunn, så stuerten er en viktig mann ombord.

Timoteo Casquero eller Tim som de kaller han ombord, har jobbet lenge i rederiet og er en allsidig mann forteller Anne Gunn G. Berge. – Han er en flink snekker og tilpasser mye av utstyret ombord.

I tillegg er Timoteo Casquero fra Filipinene en allsidig altmuligmann i rederiet. Han er en fantastisk snekker og kommer med ny innredning ombord på enklete rom og sørger for at de får rederiets rette farger. Hjemme på Filipinene har han en stor risfarm der de driver nokså moderne økologisk jordbruk etter filipinsk målestokk.

Mye arbeid med å klargjøre gravemaskina

Mens redere og mannskap jobber for fullt er det også mange fra skipsverftet i Kvernhusvika som er i fullt arbeid med å få gravemaskina trygt på plass. Bjørnar Ødegård Lien fra Kvernhusvik Skipsverft sørger med sitt mannskap for at kjettinger og transportbaner går helt fram langs dekk og store tannhjul kommer på plass. Noen ekstra tilpasninger på travers og kjørebane gjøres også ferdig slik at båten er klar for å ferdes i rom sjø snart. Gravemaskina ser ut som en ordinær Volvo gravemaskin, men en del tilpasninger det skjønner vi etterhvert som både Lien og Berge forteller om de siste tilpasningene.

Bjørnar Ødegård Lien hos Kvernhusvik Skipsverft og daglig leder Anne Gunn Gabrielsen Berge i rederiet er aktivt med i innspurten med å få Krabbsund seilingsklar for sine første oppdrag som venter.

– Det er ei helt vanlig gravemaskin, men vi må gjøre en gode del tilpasninger før vi kan bruke den ombord, forteller Magne Berge. Alle koblinger er dekket til med tjærra, og maskina er malt opp med en helt annen type maling som tåler å stå i sjøvannsrokken. Det er satt på heating på utsatte steder og inni kabin for å holde unna kondens og selvsagt må alle vinduer få ekstra beskyttelse så de står imot en brottsjø. Det vil jo nødvendigvis komme en del sjø over dekk og da må vi beskytte elektronikk slik at maskineriet fungere når det skal, forteller Magne som opplever lite problemer med de maskinene de har utstyrt alle båter med.

Hele familien i arbeid

Selv en liten rederfamilie må hive seg rundt å delta i alt arbeid når innspurten gjøres. Her er det kjeldedresser og full aktivitet på både far Magne og eldstesønn Magnar som hjelper til med tilpasninger på gravemaskina. Selv har Magnar vært med flere av fartøyene under drift og fått prøvd seg på sjlen. Sjøsyke har ikke vært noe problems å langt, forteller mor Anne Gunn og daglig leder i rederiet. Selv får hun lett sjøsyke når hun er ombord, så derfor passer hun best til kontorjobb og oppfølging av rutiner og manualer ombord som hun selv sier.

– Magnar er mer heldig, for han har ikke vært sjøsyk en dag sier hun. Og det kan vi kanskje takke mange turer i bil, på svingete veier for. Klarer man det klarer man også en tur ombord i båt med sjøgang mener den kvinnelige rederisjefen.

Eldstegutten Magnar Berge har vært med ombord i flere av båtene i rederiet og jobbet. Nå er han aktivt med i innspurten på Krabbsund. Hele familien deltar forteller mor Anne Gunn.

Lørdag kveld ble skuta ferdigstilt ved Kvernhusvik Skipsverft og kunne legge ut på sin første seilas i full drift under navnet «Krabbsund». Mannskapet på ni mann skal sørge for at dette også blir en vellykket investering og sikker drift og transport av råvarene som skal fraktes ombord i de store lasterommene under det vel hundre meter lange dekket foran styrhuset. Nok en tilvekst i det veldrevne kystrederiet Berge rederi med base på Hitra.

 

Annonser

Les også