Kranfartøyet Uglen har forlatt anleggsområdet

Krana Uglen fikk midtseksjonen på plass – nå skal landseksjonene løftes

Publisert: 18. mai 2019 11:29.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

På selveste 17. mai ble midtseksjonen i Åstfjordbrua heist på plass av kranfartøyet Uglen. Dermed ble seilingsleden lukket og alle elementer i og over sjø er montert. Uglen dro lørdag morgen fra Åstfjorden i retning Fitjar og montørene gjør seg nå klar for å starte løftinga fra land med mobilkran. De to siste elementene skal på plass denne helga.

Annonser

Alt har gått etter planen

Assisterende byggeleder Olav Duesten i Statens Vegvesen fortalte at alt er gått etter planen så langt og at de nå forbereder de siste løftene i helga.

– Kranfartøyet Uglen drar fra området når det er ferdig med jobben, og lørdag skal vi ta første kranløft med mobilkrana på land. Søndag morgen fra klokka 7 starter vi løftinga av bruseksjonen som skal over dagens fylkesvei ved Mjønes. Da må vi stenge veien for all trafikk i inntil tre timer, men vi håper det skal gå raskere, forteller Duesten som vil være tilstede på Mjønes når disse løftene skal tas.

Den siste uka har montører fra Aker Solutions fått opp alle de seks seskjonene som ligger som bane over Åstfjorden. Disse løftene har gått som planlagt, der alt har stemt i følge Vegvesenet. Det har vært flott vær med gode forhold for løfting og lørdag morgen forlot kranfartøyet Uglen området, ferdig med jobben sin etter vel en ukes arbeid. Denne helga skal de to siste elementene på plass.

– Det er av sikkerhetsmessige årsaker vi stenger av veien, og vi tar det tidlig på søndags morgen, da trafikken er svært liten, forteller Duesten. Utrykningskjøretøy vil kunne passere og vi åpner for vanlig trafikk så snart vi har seksjonen trygt på plass.

Når dette arbeidet er ferdig starter seising av alle seksjoner og maling av overflater før det tsjekkiske entreprenørfirmaet Metrostav overtar arbeidet i løpet av juni og starter støpinga av veibanen på toppen av bruseksjonene som nå ligger over Åstfjorden. Total bredde på det som støpes er på 12,5 meter og arbeidet vil gå fortløpende med glideforskaling forteller Statens Vegvesen.

Når bru og tunnelene på begge sider, Mjønestunnelen og Slørdalstunnelen, er ferdig om vel et års tid vil denne veistrekningen kunne åpnes etter planen i november neste år, årets flotteste julegave i så fall for alle veifarende. Da vil strekningen forbi Åstfjorden med snirklende og smale veier være historie og vi får en innkorting på ca 6 km veistrekning.

Annonser

Les også