Stenger fjorden mens disse skal på plass

Nå skal bru-karene senkes på bunnen av Åstfjorden

Publisert: 30. juni 2018 10:50. Sist oppdatert: 6. juli 2018 20:50

Del på sosiale medier:

  • 42
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Nå stenger Vegvesenet Åstfjorden for all båttrafikk ei uke. De to fundamentene som har blitt støpt på lekteren BoaBarge33 er nå ferdigstøpt og lekteren skal taues ut på dypere vann og senkes ned så senkekassene flyter av. Deretter taues senkekassene på plass i sundet, hvor de senkes ned på en betongplate som er støpt med undervannsbetong.

Annonser

Hovedfoto: Til uka skal disse to store brufundamentene på plass i Åstfjorden. Da vil området ved Mjønesaunet bli avstengt for all båttrafikk.

De to midterste brufundamentene ferdige

På lekteren der de to brufundamentene til den nye Åstfjordbrua har vokst i været de siste ukene er de to midterste fundamentene i brutraseen til den nye brua. Begge disse har en dimensjon på 19 meter i diameter og har en høyde på rundt 15 meter.

Støpearbeidet har foregått kontinuerlig de siste ukene med såkalt glideforskaling. Når vi har kjørt forbi anleggsarbeidet i Åstfjorden har vi sett brufundamnentene reise seg nesten meter for meter

Stenger Åstfjorden for båttrafikk

Når lekteren nå skal taues ut på dypere vann og senkes ned så senkekassene flyter av, vil området mellom Mjønesaunet og Mjønes i Åstfjorden bli stengt for all båttrafikk fra søndag morgen 1. juli til kvelden fredag den 6. juli.

Nå taues senkekassene på plass i sundet, hvor de senkes ned på en betongplate som er støpt med undervannsbetong. Disse ligger 15 meter under havflata midt i sundet i Åstfjorden og seilingsløpet blir mellom disse to søylene. Til slutt fylles de med ballast og betong, før entreprenøren starter byggingen av søyler på toppen av senkekassene.

De to fundamentene i akse tre og fire ligger på en veldig solid sjøbunn med morensand, og de øvrige sju fundamentene står på stålsøyler som er pæla ned.

Foto: Orkdalsregionen. Nå skal lekteren taues ut slik at brufundamentene som er ferdig bygd kan senkes og flytes bort til midterste akse i den nye brua. Her er det så vidt støpinga er startet opp. Nå er dette arbeidet ferdigstilt og arbeidet er klar for en ny milepæl.

Store dimensjoner

I alt er det to slike senkekasser som skal gi støtte til å sette pillarer oppå, for brua som i alt blir 735 meter lang og som på det høyeste vil måle hele 40 meter opp til dekket. Seilingshøyden blir 25 meter. Brua skal ligge på sju søyler med oval form. De vil bli 1,6×6 meter tjukke.

Kontrollingeniør Edmund Broholm i Statens Vegvesen har fulgt støpearbeidene tett underveis i denne fasen.

– Neste steg på den omfattende prosessen er stålkassen som skal på toppen av senkekassene. Stålkonstruksjonen sveises sammen av Aker Solutions i Egersund og vil bli fraktet hit for montering i syv deler. Det håper vi å være i gang med i april neste år. Til sist legges bru-dekket og rekkverk før hele brua til slutt skal stå ferdig en gang på høsten 2020, sa kontrollingeniør i Statens Vegvesen Edmund Broholm til Hitra 24 i forbindelse med at de startet opp støpearbeidet på de to brufundamentene som nå skal senkes på plass i Åstfjorden.

 

 

 

Les også