"Sammekobles" neste uke

Nå står det igjen bare en støpelengde på Åstfjordbrua

Publisert: 20. februar 2020 10:58. Sist oppdatert: 21. februar 2020 10:41

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

- Neste uke skal den siste støpen for vegbanen på den 736 meter lange Åstfjordbrua støpes ferdig, forteller byggeleder Jostein Karlsen. Da er selve vegbredden ferdig støpt, mens kantdragere på begge sider av brua vil være ferdig til påske, forteller han til Hitra 24.
Framdrfiten på den siste delen av Lakseveien er god, og kanskje kan vi beregne at vegen åpnes allerede i oktober i høst i følge Vegvesenet.

Annonser

Den nye veien som skal erstatte den snriklede vegen gjennom Åstfjorden blir halvert i lengde ned til 5,6 kilometer. Det er seks kilometer kortere enn dagens vei på samme strekning. Siste salve i den 2,6 km lange Slørdalstunnelen ble gjort i april i fjor og sammen med Mjønestunnelen som ligger på andre siden av brua og fjorden, håper byggeleder Jostein Karlsen at alt arbeid skal være ferdigstilt i rett tid i høst slik at den nye veitraseen kan åpnes for oss vanlige veifarende allerede i begynnelsen av oktober.

Siden i fjor sommer har entreprenøren støpt cirka 50 meter per uke av brudekket som skal utgjøre selve veibanen. Støpinga startet opp med ei forskalingsvogn fra Mjønesaunet, og denne støper lengder på 25 meter i gangen. Etter hvert ble det også startet opp med støping fra den andre slik at de nå møter hverandre i neste uka og kommer helt sammen med brudekket.  Neste uke skal de være ferdig med dette og det som gjenstår da er støpinga av kantene på brua der rekkverk blant annet skal monteres.

– Arbeidet har gått veldig bra underveis, forteller Karlsen, og vi ligger vel egentlig litt foran skjema. Entreprenøren har en frist på sg til 1. november men å bli ferdig, men slik det ser ut nå går det litt raskere.

Mye arbeid igjen – men nå går det mot slutten

Det betyr likevel at det er stund før trafikken kan åpne opp. Samtidig med at kantdragerne som er 20 cm høye på hver side av veibanen støpes opp, jobbes det også med ferdigstilllese av elanlegg i tunnelene som er et betydelig jobb forteller Karlsen.

– Når kantdragerne er ferdig støpt festes rekkeverket i dette, før det legges membram i hele bruas lengde og asfaltering og merking skal ferdigstilles. Men dette ser bra, forsikrer Jostein Karlsen som har fulgt byggeprossen på Lakseveien i hele byggeperioden.

Se våre siste bilder her:

Når brua er ferdig vil det være to kjørebaner som ender inni hver sin tunnel på begge sider, og det vil bli fartsgrense på 80 km/t på strekningen i følge Statens vegvesen.

 

 

Annonser

Les også