Reder Ivar C. Ulvan (th) jobbet i ballasttankene tidligere denne uka, mens chief Ronny Bergvik fra Hitra er med fra gammelrederiet på den første turen for With Nord.

Ronny Bergvik ble med på den første turen da de gikk fra Kvernhusvik Skipsverft

Reder Ivar Ulvan feirer 50-årsdagen med å sette nybåten «With Nord» i rute

Publisert: 5. januar 2019 13:48. Sist oppdatert: 6. januar 2019 23:26

Del på sosiale medier:

  • 794
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

I fjor høst ble det klart at Frøyarederiet Eidsvaag solgte fraktefartøyet Eidsvaag Junior til E. Ulvan Rederi i Trondheim. Denne uka ble skuta gjort klar for sin første seilas i ny frakterute nordover under navnet With Nord. Reder Ivar Ulvan (th) feirer 50 år i dag med at skuta er satt i drift og Ronny Bergvik fra Eidsvaag Rederi er med på første tur for å overføre kunnskap om skuta til det nye mannskapet.

Annonser
I juli 2018 fortalte reder Ivar Ulvan i Trondheimsrederiet  at de hadde behov for et litt mindre fartøy for å komme inn til alle havner i Nord-Norge der fartøyet nå vil operere under navnet «With Nord». Skipet er bygd i 2001 og er på 1300 tonn dw. og ble bygget som sideportskip oghar tilhørt rederiet Eidsvaag på Frøya før de kjøpte det i fjor. Fartøyet vil bli satt inn i fast rute mellom Midt-Norge og Finnmark i 14 dagers rundturer. Rederiet vil dermed tilby regulær linjetrafikk langs hele kysten.

Siste finpuss i Kvernhusvika

De siste dagene var det full virksomhet ved Kvernhusvik Skipsverft for å få fartøyet seilingsklart for den første turen nordover. Utstyr som har vært brukt for avlusing har blitt løftet av og krana på fartøyet settes på plass igjen, mens folk fra klasseselskap sjekker at alt er i orden og alle sertifikater kan utstedes.

With Nord er fått fargene til rederiet mens den lå i Kvernhusvik og la fra kai onsdag kveld.

Det er hektisk virksomhet ombord, helt fra bunnen av ballasttanker til siste utsjekk på brua der mannskap og folk fra skipsverftet sørger for at de siste tingene er på plass før de drar fra Kvernhusvik onsdag kveld og setter skuta i drift i løpet av torsdag.

Rederen fant vi ikke i hvitskjorte og slips – for å si det sånn

For den som kanskje tenker at skipsredere sitter på kontoret og styrer det hele med hvitskjorte og slips får fort forandret mening hvis man er ombord en av de mange kystfraktfartøyene. Ombord i den nymalte båten som har skiftet farger fra Eidsvaagblå til Ulvan sine farger, oransje finner vi etter hvert både daglig leder i rederiet Arild Hoff, skipper Håkon Vågø fra Namsos og reder Ivar C. Ulvan.

Daglig leder i rederiet Arild Hoff (tv) og skipper Håkon Vågø gledet seg over den nye skuta som skal gå i drift helt opp til Finnmark.

– Vi overtok formelt sett båten 15. desember fra Eidsvaag og siden har den ligget her ved Kvernhusvika, hvor vi har skiftet utstyr og malt båten i riktige farger, det er viktig for oss, forteller daglig leder Arild Hoff. I tillegg har vi gjort om en del på lasterommene slik at den er mer tilpasset vår drift nå med stykkgods, kontra fiskefor som den har gått med tidligere, forteller han mens han sjekker de siste papirene i styrhuset.

Før de drar fra skipsverftet der det siden båten ankom har vært hektisk aktivitet for å ha båten seilingsklar torsdag da første tur i ruta er klar for avgang. Sertifiseringer skal være på plass, brannøvelser skal være gjennomført og siste sveis skal være unnagjort, mens båt skal framstå i fin og rengjort stand før mannskapet setter avgårde på den nye skuta til rederiet.

Vi har vært på leting etter rederen sjøl som også er aktiv med på forberedelsene når båten skal dra avgårde. Hitterværingen Ronny Bergvik som er maskinmann ombord drar påleting etter reder Ivar Ulvan som visst skal befinne seg i skipets ballasttanker der han driver med rengjøring. Og smilende opp fra skipets bunn kommer en reder som langt fra har hvitkjorte og slips, men helt klart er fartøyets mest skitne mann denne dagen. Kjeledressen og mannen er både oljete og innsmurt av skitt, men rederen trives tydeligvis med dette arbeidet.

Reder Ivar C. Ulvan måtte vi «dra» ut fra ballasttankene der han jobbet med siste innspurt onsdag. I dag lørdag 5. januar fyller rederen 50 år og er en kar som trives godt i kjeledressen.

– Nå er det bare siste finpuss før alt er klart og dette blir en perfekt båt for den transporten vi skal kjøre på sier han sjøl, mens Ronny og Ivar stiller opp sammen på et bilde. Du får snakke med Arild om resten sier Ivar, jeg må skynde meg å gjøre ferdig jobben jeg er satt til nede i tankene, tror ikke jeg passer til å entre styrhuset akkurat nå, sier han mens skitten renner av kjeledressen.

Lenger opp på brua er det handle andre forhold som råder. Skoene står sirlig satt opp innenfor døra og her er det ryddig og rent i det mannskapet, representanter fra hovedkontoret og skipperen godkjenner punkt for punkt i sjekklista. Daglig leder Arild Hoff forteller at With Nord allerede skal i drift på torsdag.

With Nord har blitt rigget ved Kvernhusvik skipsverft siden 15. desember. Onsdag kveld forlot den kai der for å settes i ordinær rute.

– Vi har to kontrakter den skal fylle, spesielt med Felleskjøpet som vi har og som skal innom Finnmark, vi skal både til Alta og Tana, sideportbåt, passer veldig bra til formålet, måtte ha litt mer last og fikk nylig en ny kontrakt sammen med Eidshaug i Rørvik med Moelven trelast nordover fra Namsos til Nord-Norge. Slik bli transporten fullastet på vei nordover med ferdigvarer fra Moelven og det åpner seg nye markeder for dem i og med at vi kommer oss inn på mange små havner. Nordover er kapasiteten fylt opp og vel så det og sørover kan vi ha plass til mer, og spesielt med saltfisk og for. Litt seinere skal vi sette på utstyr for det for også slik at vi kan ta med det, sier Hoff som gleder seg til å få skuta i drift dagen etter.

Ronny er med for å lære opp mannskap på første tur

Med på første tur er også hitterværingen Ronny Bergvik som har seilt som maskinsjef ombord i båten fram til nå under navnet Eidsvaag junior.

Reder Ivar C. Ulvan (th) har med seg chief Ronny Bergvik fra Hitra fra gammelrederiet på den første turen til With Nord. Selv fyller rederen 50 år i dag lørdag 5. januar

– Ronny har vi fått leid inn den første måneden fra Eidsvaag, forteller Hoff og sammen med skipper Håkon Vågø som har vært i rederiet i en mannsalder og som har seilt som skipper på Ulvan sitt fartøy With Junior tidligere, har rederiet tilsatt 10 nye personer som skal gå på denne fraktebåten i tida framover.

Rederen Ivar Ulvan kunne konstantere at alt var i orden til torsdag da den ble satt i drift og i dag, lørdag kan han feire sin egen 50-årsdag med ny skute i full drift i det With Nord laster trelast i Namsos i dag forteller Ronny Bergvik som er med på sin siste seilas med skuta før han skal på ny båt i Eidsvaag rederi.

På sin første tur nordover anløp With Nord Steinkjer for å ta ombord last. Foto: Kåre Edvardsen

Annonser

Les også