Roger Sæther i skipperstolen på sitt nye fartøy i eget rederi.

Roger går offshore med egen supplybåt

Publisert: 25. mai 2019 18:20.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Roger Sæther fra Ansnes går offshore. Nylig dukket det opp en stor supplybåt i Kvernhusvika. Her skal fartøyet bygd i 2004 klasses før det settes i drift igjen, og det med en hitterværing til rors og som medeier.
- Jeg har kjøpt denne båten sammen med en tidligere reder jeg jobbet for og vi vil opprette en driftsavdeling her på Hitra og regner med rundt 16 arbeidsplasser ombord når alt er oppe å gå sier den nybakte skipsrederen som er i hektisk aktivitet.

Annonser

Går sammen med Tønsberg-reder

Det er sammen med sin tidligere sjef, Tønsberg-rederen, Tore Gard i Gard Shipping Roger har gått i kompaniskap med og fått den store båten opp til Trøndelag og Hitra. De siste dagene har de startet arbeidet med å klargjøre den godt utstyrte supplybåten og klasse den ved Kvernhusvik Skipsverft slik at den kan settes i drift, antakelig her i Midt-Norge. I følge Roger Sæther og medreder Tore Gard vurderer de aktivitet både innenfor fiskeoppdrett og havvind for sitt første supplyskip, men også markedet i Nordsjøen er brennhett nå sier den nybakte rederen fra Hitra.

– Vi har flere prosjekt vi vurderer å sette inn fartøyet i, og vi har fått mange henvendelser fra ulike næringer, forteller Sæther.

Det 15 år gamle PSV-fartøyet er en veldig hensiktsmessig båt, med mange muligheter for drift. Ombord er det en stor dekksflate som er egnet for plassering av ulike aktiviteter og utstyr og med solide sjøegenskaper og manøvreringsegenskaper kan fartøyet brukes innenfor ulike sektorer. Havbruksmiljøet er et av dem og Roger Sæther har de siste årene selv jobbet innenfor flere rederier lokalt med dette. Nå går han selv til verks med en topp moderne båt og ser bare muligheter. De siste tre årene har fartøyet ligget i opplag, men nå skal det settes i full drift igjen.

Fornøyd med prisen

Et slikt fartøy koster vel rundt 350 til 400 millioner å bygge nytt Roger. Ble dette en dyr fornøyelse?

– Det stemmer at nybygg koster rundt det, men dette er en 15 år gammel båt i god stand og til en helt annen pris. Jeg vil ikke si hva den har kostet oss, men kan vel si at vi er godt fornøyd med kjøpet, smiler den nybakte rederen der han sitter på broa.

Roger Sæther har sammen med sin gamle rederkollega i Gard, gått inn på eiersiden i denne båten og lokalt har han en større eierandel i dette fartøyet.

Vil det generere noen arbeidsplasser her ute og har dere noen konkrete planer for oppstarten?

– Vi skal først få klasset og godkjent fartøyet her i Kvernhusvika, og vi er i ferd med å etablere en kontorbase i Fillan der vi administrerer virksomheten fra. Og et slikt skip vil når det er i full drift gi arbeid til rundt 16 arbeidstakere. Men først skal vi gjøre den klar her ved Kvernhusvik skipsverft, så vil vi se hvilken tjeneste den vil gå i om en måneds tid, forteller en litt hemmelighetsfull reder mens han viser oss rundt på fartøyet.

Tidligere har Sæther reist til sjøs på slike båter og i samme rederi som han i dag samarbeider med. I følge rederkollega Tore Gard i Gard Shipping har de blitt ringt opp av flere meglere som forteller at det at det er gode tider for standbymarkedet for PSV-skip i Nordsjøen igjen. Så om båten blir brukt til å frakte forsyninger for olje- og gassnæringen, eller om det vil bli tilpasninger for å jobbe mot havbruksnæringen, vil ikke de nybakte rederne avsløre ennå.

Sæther er i alle fall godt fornøyd med nyanskaffelsen og gleder seg til å ta fatt på jobben med å drifte sitt nye fartøy i året som kommer.

 

Annonser

Les også