Det siste bruelementet over Åstfjorden løftes på plass søndag kveld

En kjempejobb utført i Åstfjorden

Siste bruseksjon på plass søndag kveld

Publisert: 19. mai 2019 22:38.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

- Vi stengte veien for all trafikk klokka 21.30 søndag kveld og løftet er nå i ferd med å heises på plass over fylkesveien opp mot Mjønestunnelen, forteller Edmund Broholm i Statens Vegvesen til Hutra 24 søndag kveld. Vind tidligere i dag gjorde at dette siste løftet har vært utsatt flere ganger siden første forsøk rundt klokka 12 i dag tidlig.

Annonser

Benytter tidsrommet med vindstille på kvelden

Statens Vegvesen fortalte tidligere i dag at de hadde fått på plass nest siste bruseksjon på land i dag tidlig. Lørdagens løft måtte kanselleres på grunn av for mye vind, men søndagen startet med en vellykket løft og i følge assisterende byggeleder Olav Duesten håpet de å få på plass den siste seksjonen i løpet av dagen.

 

– Vi benytter oss av muligheten til å heise den på plass nå rundt halv tolv sa han i dag tidlig, og varslet at de da ville stenge veien mens den ble løftet på plass over fylkesveien.

Imidlertid viste det seg fort at vinden som fortsatt var i området skapte utfordringer for de som skulle løfte og de utsatte operasjonen til seinere i ettermiddag, men også da måtte de utsette løftet igjen. Begge festene for bruelementet var klargjort og festet til krana som står like nedenfor fylkesveien der brua skal komme ved Mjønes.

Kommer på plass i kveld

Men i kveld skjer det ting igjen. Etter at løftet var i gang og flere meldte at de så krana hadde brua i lufta, fikk Hitra24 bekreftet at den siste seksjonen kommer på plass søndag kveld. Det er kontrollingeniør Edmund Broholm som bekrefter dette til oss, og han er også på anleggsområdet og følger løftet i kveld.

– Det går greit nå og vi starta klokka 21.25 og løfte over veien. All trafikk ble stanset klokka 21.30 og vil være stanset mens selve løftet holder på å komme på plass forteller Broholm. Vi regner med at seksjonen skal komme på plass i løpet av en times tid, slik at vi er klare rundt halv ti i kveld, sier han mens vi holdes oppdatert om det som skjer.

Det er flere bilister som står i kø, men de får følge med den historiske hendelsen når Åstfjordforbindelsen kommer på plass. Det er stålkonstruksjonene som går over fjorden, mellom de to tunnelene Mjønestunnelen og Slørdalstunnelen som nå kommer på plass. Dette er arbeid som Aker Solution har bygd ved sitt verft i Egersund, og som ble fraktet opp til Åstfjorden med lekteren BoaBarge 33 som fortsatt ligger nede ved bruforbindelsen. Siden den ankom Åstfjorden har kranfartøyet Uglen løftet av alle de åtte bruelementene fra lekteren og over på brukarene som står i Åstfjorden. Siste løft her skjedde 17. mai og kranfartøyet forlot Åstfjorden lørdag morgen.

Lørdag var det planlagt ett løft på land med ei stor mobilkran som står klar nedenfor fylkesveien. For mye vind vanskeliggjorde dette arbeidet og Vegvesenet meldte at lørdagens løft ble utsatt med bakgrunn i dette. Søndag morgen var nye løft planlagt, og den nest siste seksjonen kom på plass tidlig søndag og assisterende byggeleder Duesten i Statens Vegvesen hadde håp om at de skulle få den siste seksjonen på plass før dagen var omme. Flere forsøk i løpet av dagen måtte avbrytes på grunn av ustabile værforhold for løft, men nå i ikveld holder den siste seksjonen å komme på plass.

– Alt går etter planen siden vi kom i gang igjen like før halv ti, forteller kontrollingeniør Edmund Brohom i Statens Vegvesen søndag kveld. Vi håper vi skal få denne på plass i løpet av en times tid og veien åpnes for alminnelig ferdsel når alt er klarert og på plass, sier Brohom søndag kveld.

Da ser det ut som alle parter klarte målsettingen sin om å bli ferdige innen søndag kveld med å få på plass alle de åtte seksjonene. Nå starter arbeidet med sveising og maling på stålkassene, før Aker Solution overlater arbeidet til Metrostav igjen i løpet av en måneds tid. Da starter støpearbeidet av veibanen på toppen av stålkassene som nå ligger over fjorden.

– Vi starter med glideforskaling på siden fra Slørdalstunnelen, og etter hvert vil vi også ha en glideforskaling på gang fra Mjønessiden, fortalte Duesten tidligere i dag. Da vil betongarbeidet gå forløpende over Åstfjorden. Når det er støpearbeid over dagens fylkesvei, vil det være tidsrom som veien vil være midlertidig stengt igjen, men dette vil vi annonsere når vi kommer så langt, fortalte en spent og glad byggeleder søndag ettermiddag.

Annonser

Les også