Blir innkorting på 6 kilometer

Siste finpuss på tunnel og bru før vi slipper å kjøre strafferunde

Publisert: 27. august 2020 13:44.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Siste finpuss og sikkerhetsgodkjenninger står igjen på den nye Åstfjordforbindelsen og vi kan kjøre gjennom to nye tunneler og den nye flotte brua over fjorden. Da blir strafferunden innerst i Åstfjorden byttet ut med en ny vegstrekning på 5,6 km og en innkorting på omtrent det samme.
- Planen er å åpne vegen for trafikk i november, forteller byggeleder Jostein Karlsen i Trøndelag Fylkeskommune.

Annonser

De fleste av oss har sett fram til åpningen av den nye vegen gjennom Åstfjorden og har fulgt spent med etter hvert som tunnelen har blitt sprengt og ikke minst den markante Åstfjordbrua har kommet opp over fjorden. Nylig ble den siste strekningen asfalttert og det gjenstår nå bare det siste av rekkverk, merking og testing av utstyr før vegen kan godkjennes av vegdirektoratet slik at vi kan ta i bruk siste del av Lakseveien.

– Testing av de elektroniske systemene i tunnelene er en omfattende prosess. Denne testingen pågår, og vil fortsette de kommende ukene, sier byggeleder Jostein Karlsen i Trøndelag fylkeskommune.

– Tunnelene skal også sikkerhetsgodkjennes. I tillegg skal det være en brannøvelse, sier Karlsen.

Alt går etter planen

Veieier er svært fornøyd med at arbeidet med Åstfjordkryssinga har gått smidig siden oppstart vinteren 2018

Det har ikke skjedd alvorlige uhell eller ulykker. Selv ikke koronapandemien har skapt utsettelser.

– Jeg vil berømme hovedentreprenørene Metrostav og Bertelsen & Garpestad, og deres underentreprenører, for solid utført jobb. Det har vært god framdrift gjennom hele anleggsperioden, sier Karlsen.

– Vi fikk en måneds stans i arbeidet med brua i vinter da koronapandemien kom, men prosjektet er likevel i rute til åpning i november, som opprinnelig planlagt, og til avtalt pris, forteller han.

 

Innkorting på seks kilometer

Det er mange som gleder seg til å få kjøre på den nye veistrekningen på Lakseveien, fylkesvei 714. Totalt er det snakk om 5,6 kilometer ny vei. Det gir en innkorting på ca. seks kilometer sammenlignet med dagens veistrekning.

Åstfjordkryssinga består av Åstfjordbrua (ca. 735 meter), Slørdalstunnelen (ca. 2650 meter), Mjønestunnelen (770 meter), samt ca. 1,5 kilometer veg i dagen mellom tunnelen og brua.

Annonser

Les også