«Skrekkfilmen» fra Knarrlagsundbrua

Publisert: 16. mai 2018 9:16. Sist oppdatert: 14. juni 2018 12:45

Del på sosiale medier:

  • 37
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

- Uten lysregulering, er og blir brua livsfarlig. Tiltakene som er gjort til nå har bare skapt full forvirring, sier en illsint innringer til avisa Hitra 24. Se hennes "skrekkfilm" fra i går.

Annonser

Uten lysregulering er brua til tider livsfarlig

– Nå er det på tide at vi får vite hvordan det står til med Knarrlagsundbrua. Hvor dårlig forfatning er den i egentlig, hvordan skal vi tolke kjøremønsteret nå og hvordan har Statens Vegvesen bestemt seg for at kjøremønsteret skal bli til slutt. Til nå har tiltakene bare vært rotete og om mulig ført til enda mer forvirring blant bilistene. Uten lysregulering er brua til tider livsfarlig, sier en illsint men kanskje mest redd innringer til avisa hitra24.

Slik var situasjonen over brua i går.

[fvplayer src=»http://www.hitra24.no/wp-content/uploads/2018/05/IMG_0711.mp4″ splash=»http://www.hitra24.no/wp-content/uploads/2018/05/180515SER_knarrlagsundbrua.jpg» width=»1440″ height=»810″]

Det kjøres etter uskrevne regler

Tidligere har det vært som en uskreven regel, at den bilen som kommer først til kanten på brua, får kjøre inn på brua først. Om det kommer to biler samtidig, brukes lyshorn og det er den som blir blinket til  som først får kjøre. Men etter Statens Vegvesen satte opp nye skilt og kjegler inne på brua er det ikke lenger mulig å møte hverken syklister eller gående med barnevogn. Om noen triller inn på brua med barnevogn,  må bilen som kommer til brua vente til den trillende har trillet helt over før bilen kan kjøre inn. Dette fordi det simpelthen ikke er plass nok til at både bil og vogn kan møtes etter Statens Vegvesen plasserte ut kjegler på hver side av veien, hele brua over.

– Hvorfor er det utplassert kjegler over brua, og hvorfor er det regulert for hundre meter mellom hvert vogntog begge veier? Vogntog som kommer til Ulvan er vel stort sett tomme og da spiller vel ikke vekten særlig rolle? Problemet kunne enkelt ha vært løst med lysregulering. Både med tanke på hyppigheten vogntog får kjøre inn på brua, samt fordelingen av hvilken side det til en hver tid kjøres inn fra. Nå krever vi å få et svar, sier en dame til avisa hitra24.

Kommer tilbake til saken

Det har ikke lyktes hitra 24 å komme i kontakt med Statens Vegvesen hverken lokalt eller regionalt, men vi vil komme tilbake til saken så fort vi får svar på vår henvendelse. Har du bilder eller video fra trafikken som du ønsker å dele med oss send dem til tips@hitra24.no

 

Les også