Sammen med sønnen Ole Anders og barnebarn Anders på 2 1/2 år fikk familien Mjønesaune være med på den siste salva i Slørdalstunnelen.

Ser fram til at det skal gå an å lukke vinduene hjemme

Turid bor midt i anleggsområdet for tunnel og bru

Publisert: 8. mai 2019 10:35.

Del på sosiale medier:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Print Friendly, PDF & Email

Midt i lamminga tok gårdbruker og nabo til anleggsområdet i Åstfjorden en liten pause da entreprenøren skulle ta den siste salva i Slørdalstunnelen. Innkjøringa ligger like ved gården til Turid og familien og mens anleggsfolka har hatt det travelt med å gjøre klart for gjennomslag har den tidligere innbitte motstanderen av traseen som går nesten over gardstunet hennes stått i stria med lamminga av 240 sau.

Annonser

Bare noen timers søvn

Det er en svært trøtt, men blid Turid som møter opp foran anleggsbrakkene til Metrostav der hele følget skal bli kjørt inn de 1500 metrene der salva skulle skytes denne dagen. Sønnen Ole Anders ankommer med traktor og minstemann Anders på to og et halvt år sitter og smådupper i traktorhytta, redd for at han skal gå glipp av turen inn i tunnelen som han har blitt lovt.

Turid bor omtrent midt i anleggsområdet for tunnelpåslaget til Slørdalstunnelen og har levd med sprenging, massetransport og anleggsmaskiner i lang tid nå som anleggsarbeidet har skridt fram. At hun er trøtt skyldes ikke anleggstrafikk og bråk, men at hun er midt oppe i ei hektisk lammingstid for sauene ho har på gården. Så langt har hun tatt i mot 75 små, søte lam av en besetning på 240 sau som venter på å få små lamunger midt i anleggsområdet.

Selv har Turid vært en innbitt motstander av at brutraseen og tunnelen skulle gå over eiendommen hennes og omtrent midt over gårdsplassen. Ho var redd for å miste gård og grunn, og at området skulle bli ubeboelig.

Likevel er du her i dag og ser riktig så blid ut Turid? Ho stryker seg over håret og gnir litt av søvnen ut av øynene der vi står.

– Det er ikke noen ukjent sak at jeg kjempet til siste slutt for å unngå veien midt i eiendommen min, men når det først ble bestemt og vi fikk i gang en dialog med de som har vært ansvarlige for anleggsarbeidet her, både fra entreprenøren sin side og Vegvesenets folk har det tross alt gått bra. De ansvarlige her har prøvd å legge alt til rette for at vi skal bli minst mulig skadelidende og blant annet opparbeidet nye jorder like overfor her. Så dem kan jeg bare skryte av, sier Turid som kommer rette fra sausefjøset.

I det anleggsfolka fra Metrostav har fylt den siste salva med 820 kilo sprengstoff og gjort klart for at det spente følget skal få overvære gjennomslaget i tunnelen, har Turid i løpet av natta tatt i mot nye lam på gården sin. Totalt har det så langt kommet 75 små lam, og flere skal det bli. Lite søvn blir det av slikt også.

– Akkurat nå blir det en fire, fem timers søvn og hektisk, men når invitasjonen til å være med på den siste sprenginga i tunnelen kom, måtte vi ta oss tid til å være med på den. Jeg har hatt et veldig godt samarbeid med byggeleder Karlsen hos Vegvesenet og anleggsfolka fra Metrostav som alle har vært veldig lydhøre for å tilpasse seg gårdens behov og ønsker, så dem kan jeg bare skryte av, selv om det selvsagt har vært litt anspent og utrivelig tidligere når det stod på som verst.

Gleder seg til støvfrie dager

Sammen med resten av følget fra Vegvesenet, Fylkeskommunen, presse og anleggsarbeidere som har deltatt underveis bærer det innover i bil de siste 1500 metrene inn i Slørdalsfjellet der de siste tre metrene som gjenstår av fast fjell mellom de to to borelagene som har sprengt seg åpning mot hverandre skal møtes denne dagen. Mor Turid og sønnen Ole Anders har med seg minstegutten Anders som har gledet seg til dette. Han har bodd i et anleggsområde så lenge han kan huske og synes det er stor stas med anleggsmaskiner og svære lastebiler. For anledningen er arbeidsklærne på og øreklokkene godt festet rundt hodet slik at de skal dempe den verste smellen når vegdirektøren i Fylket Oddveig Kipperberg skal detonere den store salva.

Presis klokka 13 denne dagen drønner det en rekke store smell langt inne i tunnelen, så både liten og stor nærmest hopper da lufttrykket kommer tilbake mot folkemengden. Ole Anders syntes dette var spennende å være med på og lar seg villig posere foran den siste haugen av stein som ligger inne i tunnelen etter sprenginga.

– Dette gikk jo bra, syntes Turid og nå gleder jeg meg bare til at alt dette skal bli ferdig så vi kan få åpna vinduene hjemme hos oss igjen. Det har ligget en støvsky rundt oss hele denne anleggsperioden, og når alt dette er ferdig må det vel uansett bli litt bedre, håper hun på.

– Vi ønsker å drive gården videre og sønnen Ole Anders har lyst til å overta, og med et godt samarbeid med Vegvesenet under utbyggingen har det også blitt ordnet med mer jorder som gården nå snart kan bruke.

Ønsker et godt forhold med naboene

Byggeleder Jostein Karlsen hos Vegvesenet understreker at det har vært viktig fra deres side å ha et godt forhold til naboene og prøve å legge best mulig til rette for dem også.

– Akkurat i dag var det naturlig at naboene ble med å får se hva som skjer her, og det er ekstra hyggelig å feire med bløtkake samme når vi nå er kommet så langt, forteller Karlsen, som sier at det fortsatt vil bli mye anleggsarbeid før tunnelen er ferdig.

Portalene til tunnelen vil bli støpt og ordnet i løpet av sommeren, og så vil arbeidet med å klargjøre tunnelen med utskifting av veimassser, tildekking av alle tunnelvegger og belysning og sikkerhetssystemer. Dette vil foregå parallelt i både Slørdalstunnelen og Mjønestunnelen på motsatt side av Åstfjorden. Når nybrua er på plass 20. mai vil støpearbeidet fortsette her også og forventet åpning av den nye veitraseen over Åstfjorden vil kunne åones som forventet i november 2020.

Turid Mjønesaune og familien tar det hele med fatning, og forventer fortsatt hektiske dager når resten av de drektige sauene kommer med nye lam på gården. Livet går sin gang for gardkjerringa som så og si bor midt anleggsområdet. Forhåpentligvis skal hun snart få støvfrie dager så dører og vinduer kan settes på vidt gap igjen. Så får vi andre som får anledning til å kjøre over nybrua og forbi gården hennes sende noen hyggelige hilsninger når vi drar forbi gården hennes når hele veien er ferdig. Noen tar en ekstra belastning for at vi andre skal få det enklere, Turid er en av dem som opplever det.

Annonser

Les også